Utrikesministern i blåsväder – ”Det är ju inte förbjudet”

2025 03 09

Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) har hamnat i rejält blåsväder.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard spelar en viktig roll i Sveriges regering i tider då utrikespolitiken är mer avgörande än på många år.

Men nu har ministern hamnat i blåsväder.

Detta efter ett avslöjande om att hon köpte aktier i försvarsföretaget Mildef i fjol samtidigt som regeringen förhandlade om att köpa stridsfordon.

Nu avslöjas att Maria Malmer Stenergard deltog i regeringsbeslutet om att köpa stridsfordon, vilket gynnade hennes eget aktieinnehav, rapporterar SR.

”Är ju inte förbjudet”

Maria Malmer Stenergard var migrationsminister när hon köpte aktier för strax under 10 000 kronor i försvarsbolaget Mildef, enligt radiokanalen.

En månad senare beslutade regeringen att försvaret skulle få köpa stridsfordon 90.

Malmer Stenergard var med vid regeringsbeslutet.

– Det är ju inte förbjudet för ministrar att inneha aktier. Däremot så finns det ett regelverk för att möjliggöra detta och där ingår då att man kan granska vilka aktier vi i statsråd har, säger utrikesministern, som säger att hon välkomnar granskningen.

Mildef var inte en del i regeringensbeslutet, det är dock känt att bolaget är underleverantör, enligt kanalen.

Utikesministern menar dock att hon har hållit sig till reglerna.

– För mig har det varit centralt att följa regelverket gällande jäv, som innebär att jag inte kan vara med och fatta ett regeringsbeslut som rör ett bolag som jag har aktieintressen i, och det har jag inte heller gjort, säger Maria Malmer Stenergard.

Aktien steg

Mildefs aktie steg på börsen efter beskedet att Sverige tillsammans med Danmark gjort en stor beställning av stridsfordon 90, rapporterar GP.

Det rör sig om en stor och mycket långsiktig affär som ska levereras efter en snabb tidsplan.

Utrikesministern menar att hon inte har gjort något fel med sitt aktieköp, men trots det får hon kritik för sitt agerande.

Flera experter menar att hon har agerat oförsiktigt.

– Man ska vara väldigt försiktiga vad gäller beslut som kan påverka företag där man äger aktier. Då är det bättre att statsråden håller en betryggande säkerhetsmarginal så att säga, och det tycker jag inte hon har gjort, säger Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet, till radiokanalen.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen