Tvärvändning: Ny elbilsbonus kan införas

2025 03 31

I november 2022 togs den dåvarande klimatbonusen för elbilar bort.

Skälet var att kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil började bli jämförbar med kostnaden för en bensin- eller dieselbil.

– Ett statligt marknadsintroduktionsstöd är därför inte längre motiverat, framhöll regeringen i ett uttalande vid tillfället.

Kan göra comeback

Nu kan en tvärvändning vara på gång.

Sex av åtta partier i riksdagen vill plötsligt återinföra någon form av elbilsbonus, rapporterar Vi Bilägare.

Ett av partierna är Moderaterna, som var med och tog bort bonusen för snart två och ett halvt år sedan.

– Det är viktigt att på olika sätt premiera den gröna omställningen. Olika typer av träffsäkra bonusar är något vi absolut kan tänka oss, säger finansutskottets ordförande Edward Riedl (M) till bilmagasinet.

Ersattes av kritiserad premie

Den förra klimatbonusen ersattes av den hårt kritiserade skrotningspremien. Den som skrotade en äldre bil med förbränningsmotor skulle få ta del av 10 000 kronor – förutsatt att man  i samband med skrotningen köper eller leasar en ny eller begagnad elbil.

Enbart ett hundratal hade dock ansökt om premien ett och ett halvt år efter att den lanserades, vilket bland annat fått Riksförbundet M Sverige att kräva en ny skrotningspremie – utan villkor samt ett rejält som gör det möjligt för privatpersoner att köpa elbil.

– Det finns både miljö- och trafiksäkerhetsskäl att skrota ut de äldsta bilarna, och ge människor en chans att köpa upp sig lite, sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, i december.

– Den aspekten har man helt missat och i stället fått för sig att människor direkt tar steget till en nästan ny elbil för ett par hundra tusen kronor. Men så ser verkligheten inte ut. Att så få kunnat nyttja stödet är ett så tydligt facit som går att få.

LÄS MER: Enorm summa pengar på väg att brinna inne – skulle gått till bilägare

SD och L säger nej

Övriga partier som öppnar för en ny elbil bonus är Centerpartier, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, enligt Vi Bilägares enkät. 

Exakt hur bonusen skulle se ut skiljer sig dock. Till exempel vill S se en bonus för låginkomsttagare.

Sverigedemokraterna och Liberalerna säger nej till att återinföra en elbilsbonus.

LÄS MER: Ny elbil med smått sensationell egenskap – första gången i branschen

LÄS MER: Bilägare har gått miste om 10 000 kronor – “finns inga ursäkter”

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet resp M. Fousert (Bilden är ett montage)

Text: Redaktionen


Ryanair sätter in direktflyg – till två nya svenskfavoriter

2025 06 29

Svenska folket tycks ha drabbats av ordentlig resfeber.

Efterfrågan på att åka utomlands har skjutit i höjden.

Den trenden har inte Ryanair missat.

Nu sätter lågprisbolaget in nya direktlinjer från Sverige till två nya resmål.

Ryanair kommer nämligen inom kort att börja flyga direkt från Göteborg Landvetter Airport till både Malta och Porto. 

"Mycket glädjande"

När det gäller den sistnämnda destinationen är det första gången som Ryanair kommer att flyga direkt från Sverige till den portugisiska staden.

Swedavia jublar över beskedet. 

Det är mycket glädjande att Ryanair nu expanderar sitt utbud på Göteborg Landvetter Airport. Swedavias främsta mål är att underlätta för människor att träffas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner och Ryanair med sitt omfattande nätverk spelar en viktig roll i detta, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia.

Även Anna Störmwall, flygplatschef på Landvetter, är lyrisk.

– Jag är mycket glad över att Ryanair fortsätter att satsa på Göteborg Landvetter Airport. Både Porto och Malta känns som mycket spännande resmål, säger hon i ett uttalande.

LÄS MER: Ryanair flög till “fel” destination – passagerare i tårar

"Stor efterfrågan"

Beskedet är ett följd på den förstärkta ressuget bland svenska turister, understryker Anna Strömwall.

Vi ser en fortsatt stor efterfrågan på internationella resor till och från Sverige, och genom att kunna erbjuda ett brett utbud av destinationer på våra flygplatser stärker vi tillgängligheten och underlättar för människor att resa, oavsett om det är på fritiden eller för att besöka familj och vänner, säger hon.

Nya flyg även till Spanien

Premiär för Portoflygen blir 26 oktober. Ryanair kommer att flyga till staden två gånger i veckan, på onsdagar och söndagar. Den 28 oktober sätts flygen in till Malta. Även till Medelhavsön blir det två flyg i veckan som gäller.

Tidigare i våras gav Ryanair även besked om att nya direktlinjer kommer att sättas in till den nya semesterfavoriten Valencia i Spanien. Den linjen kommer att trafikeras från Stockholm Arlanda varje månad och torsdag.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Allvarlig ökning” av extrem bakterie

2025 06 29

Antalet fall av antibiotikaresistenta tarmbakterier ökar i Sverige.

Det visar Folkhälsomyndighetens rapport ”Swedres-Svarm 2024”.

I rapporten fastslår myndigheten att antalet fall av så kallade ESBL-CARBA-producerande bakterier ökade med 30 procent under 2024 jämfört med 2023 – från 310 till 414 fall.  

FHM kallar siffran för en ”allvarlig ökning”.

– Dessa bakterier kan orsaka allvarliga och svårbehandlade infektioner som särskilt drabbar känsliga patientgrupper, samt försvåra viktiga medicinska behandlingar som transplantationer, framhåller myndigheten.

I Sverige finns fortfarande väldigt få behandlingsalternativ mot bakterierna. Därför betraktas ökningen av ESBL-CARBA som extra allvarlig.

De antibiotikaresistenta bakterierna kan bland annat orsaka svårbehandlade urinvägsinfektioner, bukinfektioner, lunginflammation och sepsis.

”Goda möjligheter att bromsa spridningen”

Olov Aspevall, utredare på Folkhälsomyndigheten, tror att Sverige kan bromsa smittspridningen.   

– Svensk sjukvård är bra på att förebygga utveckling av resistens. Ett exempel är att stora spridningar av vankomycinresistenta enterokocker inte längre förekommer lika ofta som för ett tiotal år sedan. Det betyder att vi även bör ha goda möjligheter att bromsa spridningen av ESBL-CARBA, säger han.

Antibiotikaresistensen ökar långsamt

I samma rapport fastslår Folkhälsomyndigheten att antibiotikaresistensen fortsätter att öka långsamt Sverige.

– Det är viktigt att arbetet med att förebygga infektioner, förhindra smittspridning och att använda antibiotika ansvarsfullt alltid prioriteras högt. Våra kontinuerliga ansträngningar kan bromsa, men inte helt hejda, ökad antibiotikaresistens, kommenterar Olov Aspevall.

”Ett av vår tids största hälsohot”

Socialminister Jakob Forssmed (KD) har beskrivit antibiotikaresistens som ett av vår tids största hälsohot.

– Om det inte lyckas så kommer även vi i Sverige, trots att vi själva är väldigt duktiga, att drabbas av resistenta bakterier. Så det krävs ett lokalt arbete men även en internationell och global approach i detta, har han sagt till Altinget.

Enligt Världshälsoorganisationen WHO sker mer än 700 000 dödsfall årligen till följd av resistenta mikroorganismer, däribland bakterier. 

I EU kopplas 33 000 dödsfall varje år till antibiotikaresistens. Unionens målsättning är att minska användandet av antibiotika med 20 procent till 2030. Mellan 2019 och 2023 har dock användandet ökat med en procent.

Foto: Folkhälsomyndigheten 

Text: Redaktionen