Vanligaste felet i besiktningen – var fjärde bil underkänns

2025 04 09

Var fjärde bilbesiktning underkänns med krav på efterkontroll.

Det visar ny statistik från Transportstyrelsen.

Enligt myndigheten finns det ett särskilt fel som sticker ut i rapporten: defekta halvljus.

Det är den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar då över 287 000 nedslag kopplades till just halvljusen.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi kan se så många anmärkningar på halvljuset. Tillfredsställande ljus är väldigt viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och dessutom något som du ofta själv kan lösa, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, i en kommentar.

"Konstaterar en ökning"

Generellt har andelen underkända besiktningar med krav på efterkontroll minskat under flera år.

På senare tid har det dock skett ett trendbrott.

Förra året underkändes över 908 000 av knappt fyra miljoner besiktningar med krav på efterkontroll. En ökning för tredje året i rad.

Vi kan konstatera en ökning och det kan vara så att en del av förklaringen är de sämre ekonomiska tiderna. Man kanske håller kvar vid sin äldre bil lite längre och man skjuter eventuellt upp en service som skulle uppmärksammat en brist, säger Mikael Andersson.

LÄS MER: Ändrat krav i bilbesiktningen – nytt för i år

Stora variationer

Det är också stora variationer i Sverige. I Halland underkänns minst antal bilar, drygt 20 procent. Liknande siffror syns i Skåne.

Värst är Gävleborgs län – där underkänns knappt 27 procent av bilarna i besiktningen.

– Vi vet att andelen underkännanden varierar mellan olika delar av landet. Det beror på många orsaker som socioekonomiska faktorer, vägars skick och underhåll, trafikarbetet från den aktuella fordonsparken och åldern på bilarna, säger Mikael Andersson.

Hela listan

Topp tio vanligaste felen i hela Sverige vid besiktning:

  1. Strålkastare halvljus (287 442 st)
  2. Positionslykta (192 005 st)
  3. Parkeringsbroms bromsverkan (114 819 st)
  4. Spindelled (104 136 st)
  5. Styrled (79 245 st)
  6. Färdbroms bromsbelägg (78 007 st)
  7. Skyltlykta (76 939 st)
  8. Färdbroms hjulbroms (73 661 st)
  9. Avgassystem (73 404 st)
  10. Fjäder (69 202)

Källa: Transportstyrelsen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen


Försäkringsbolag förvarnar: 17 000 bilister kommer drabbas i höst

2025 09 18

Över 250 bilister per dag väntas drabbas av ett växande problem under hösten.

Det är försäkringsbolaget If som går ut med varningen.

Saken gäller det ökade antalet viltolyckor i Sverige som de närmaste veckorna lär bli värst under hela året. 

Ökningen är kraftig.

Sedan 2015 har antalet olyckor ökat med över 60 procent och förra hösten krockade rekordmånga fordon med vildsvin.

– Mitt absolut viktigaste råd är att vara rädd om dig ute i trafiken och ha bilens belysning och torkarblad i skick samt att kontrollera att du har tillräckligt med spolarvätska. En kollision med ett vilt djur kan vara en både farlig och traumatisk upplevelse, säger Johan Granholm, motorexpert på If, i ett uttalande.

17 000 olyckor

Risken är som störst i gryning och skymning. Då är djuren som mest aktiva.

If räknar med omkring 17 000 incidenter under oktober och november. Rådjur och dovhjort är överrepresenterade i olycksstatistiken.

– Om du riskerar att köra på ett rådjur, bromsa hårt men försök undvika att väja. En hastig undanmanöver kan öka risken för skador och kollision med mötande trafik, säger Johan Granholm.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Kan bli dyrt

Förutom själva kollisionen med djuret flaggar If även för konsekvenserna. För att få ersättning för skadorna på bilen vid en viltolycka krävs nämligen helförsäkring.

Undantaget kan vara om man har en tilläggsförsäkring jämte sin halvförsäkring, vilket kan minska självrisken.

Rekommendationen från Johan Granholm är emellertid att se över sin försäkring redan nu för att vara på den säkra sidan.

Fakta: gör så här vid viltolycka

  • Placera ut varningstriangel och markera olycksplöatsen.
  • Ring polisen på 112 och uppge var du befinner dig, även om djuret inte är skadat.
  • Anmäl incidenten till ditt försäkringsbolag vid skada på fordonet

Källa: if

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: A. Boucher

Text: Redaktionen


18 sep 2025

Två banker pekas ut – kunder riskerar saftig räntesmäll

2025 09 18

Från och med i sommar gäller nya regler för bankerna.

När en ny kund tecknar ett bolån delas ofta en rabatt ut mot bankens listränta, det vill säga den högsta möjliga räntan enligt banken.

Rabatten är ofta tidsbestämd och kunder som är ouppmärksamma på datumet riskerar därmed att drabbas av en ny och väldigt mycket högre ränta därefter.

Sedan 1 juli gäller en ny regel som tvingar banker att påminna kunderna minst en månad i förväg om att rabatten är på väg att löpa ut.

Alla banker sköter sig på den fronten, enligt jämförelsesajten Zmarta.

Men två av dem sticker ut.

Riskerar 2 000 kronor mer

Det handlar om Länsförsäkringar och SEB vars kunder måste gå in i en ny förhandling för att inte riskera en höjd ränta, visar Zmartas undersökning.

När det gäller SEB får hushållen en automatiserad snittränta, sällan till fördel för den kund som inte förhandlat själv. 

– Hos Länsförsäkringar får kunder automatiskt betala listräntan för ett rörligt bolån om de glömmer förhandla, alltså bankens i princip högsta bolåneränta, framhåller Zmarta.

"Många känner inte till det"

Enligt siffrorna i september kan en genomsnittskund hos Länsförsäkringar därmed riskera 1,21 procentenheter högre ränta, motsvarande cirka 2 000 kronor mer i månaden för ett bolån på två miljoner kronor före ränteavdrag.

– Tyvärr är det många som inte känner till att räntan de erbjuds bara gäller en begränsad tid, eller glömmer bort att förhandla på nytt, säger Charlie Tideman, hushållsekonom på Zmarta, i en kommentar till undersökningen.

– Den som vill minska risken för en räntesmäll bör därför välja ett alternativ där man slipper förhandla överhuvudtaget och där rabatten består. Övriga måste vara aktiva och jämföra räntor minst en gång om året.

LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Så gör övriga storbanker

Tre av åtta bolånegivare, Danske Bank, SBAB och Skandia, har inga tidsbestämda rabatter enligt Zmartas genomgång.

Handelsbanken och Swedbank skickar ut ett nytt ränteerbjudande två veckor innan rabatten löper ut. Nordea gör det i samband med påminnelsen en månad i förväg. Den sistnämnda banken låter kunderna behålla rabatten om de inte svarar på erbjudandet.

– Oavsett långivare bör man undersöka marknaden med jämna mellanrum för att se ifall det går att få en bättre ränta. För många är räntekostnaderna den största utgiftsposten i hushållet. Så om det är något man ska lägga tid på så är det att försöka jämföra och pressa räntorna så långt det är möjligt, säger Charlie Tideman.

LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen