Skatteverket uppmanar alla som sålt bostad: ”helt onödigt fel”
2025 04 11
Över 380 000 personer sålde sin bostad förra året.
Samtliga måste nu under våren deklarera sin försäljning till Skatteverket.
Men det finns ett antal faktorer som ställer till det för många av säljarna.
– Det som många upplever som krångligt är att skilja mellan grundförbättring eller reparation och underhåll, säger Jan Janowski, deklarationsexpert på Skatteverket, i ett utskick från myndigheten.
– Vid grundförbättringar går det att göra avdrag för hela utgiften. Vid reparationer och underhåll ges bara avdrag för kostnader de senaste fem åren före försäljningen.
Detta kan du dra av – om du sparar kvitto
Grundförbättring gäller exempelvis till- eller ombyggnad av huset. Det kan också handla om en nyinstallation av en tvättmaskin om en sådan inte funnits i huset tidigare.
Exempel på reparationer och underhåll är utbytt köksinredning eller ommålning.
Skatteverket påminner även om en mycket viktig faktor: spara alla kvitton och fakturor.
Detta för att mäklararvode, annonsutgifter, styling och fotografering kan dras av i deklarationen.
– Den som sålt en bostadsrätt kan även göra avdrag för kapitaltillskott, vilket oftast är förifyllt då bostadsrättsföreningen ska rapportera det till Skatteverket.
"Helt onödigt fel"
Skatteverket har även ytterligare en rekommendation. Det gäller hur deklarationen ska utföras.
Fortfarande är det nämligen många som inte deklarerar digitalt. Så pass många att myndigheten bedömer att frågan behöver lyftas igen.
– Vi rekommenderar alla att deklarera digitalt. Risken för att fel uppstår är sex gånger högre i pappersdeklarationer med bilagor än i motsvarande digitala deklarationer, säger Åsa Ekström, även hon deklarationsexpert på Skatteverket.
– Ofta är det helt onödiga fel, som summeringsfel eller att någon missar att föra över uppgifter i rätt rutor. Överföringar och summeringar sker automatiskt i den digitala deklarationstjänsten.
LÄS MER: Ny prognos – Så många räntesänkningar blir det i år
Går att deklarera direkt
Direkt efter en bostad blivit såld kan uppgifter om försäljningen lämnas in i Skatteverkets digitala tjänster.
Dessa kan senare hämtas till deklarationsbilagan, förutsatt att man alltså deklarerar digitalt.
I Skatteverkets hjälptjänster kan du även till exempel få hjälp med att reda ut om du kan få uppskov med skatten om du köper en ny bostad.
Foto: M. Lis
Text: Redaktionen