Oväntat besked om Willys – sämst av alla
2025 04 14
Oberoende Matpriskollen har flera gånger pekat ut Willys som matkedjan med lägst ordinariepriser i Sverige.
Senaste gången var i höstas.
– Vi har gjort vår stora prisundersökning på de allra största butikerna i många år och fortfarande är det Willys som har de lägsta ordinarie butikspriserna, oavsett vilket område och vilka hushållstyper vi undersökt, sade Ulf Mazur, Matpriskollens grundare, vid tillfället.
Oväntade beskedet: hamnar i botten
Men de förhållandevis låga priserna tycks inte övertyga kunderna.
När Svenskt kvalitetsindex, SKI, på måndagen presenterar siffrorna för kundnöjdheten i landet hamnar Willys i botten – sämst av alla matjättar.
Det handlar om ett stort ras, från fjolårets 72,4 till 65,1 i år (se faktatura i slutet av artikeln).
SKI förklarar resultatet med att priserna är viktigt, men att kunderna efterfrågar mer.
– Utöver prisrelaterad kritik visar kommentarerna även på förväntningar kring hållbarhet, bättre service och tydligare kommunikation, även om dessa frågor får mindre utrymme, skriver organisationen i sin rapport.
Förtroendet minskar för alla
Det är dock inte bara för Willys som siffrorna är är en ganska dyster läsning.
Kundnöjdheten sjunker generellt – för andra året i rad.
Förra årets resultat landade på en ovanligt hög nöjdhet, 70,9 på SKI:s index.
I år parkerade siffran på 67,0.
– Det är en tydlig nedgång. Dagligvaruhandeln tappar mark i en tid när konsumenternas tålamod börjar ta slut, säger Lovisa Svensson, projektledare på Svenskt kvalitetsindex.
Stort missnöje med priserna
Trots de senaste årens omtalade matprisökningar, och bojkotten av matjättarna under vecka 12, är det närheten (56 procent) som är den viktigaste faktorn för kunderna. Det är enbart 20 procent som anser att priset är viktigast, och 14 procent anser att utbudet är avgörande.
– Men när det kommer till missnöje är prisfrågan överlägset störst. Klagomålen handlar om höga priser, svaga rabatter och ifrågasatta vinstnivåer. Mest utmärkande är ICA, där över en tredjedel av kommentarerna gäller just priset, framhåller SKI och tillägger:
– Samtidigt är det också ICA som har flest kunder som inte ser något behov av förbättring, en paradox som pekar på både lojalitet och höga förväntningar.
LÄS MER: Här är matvarorna med högst prisökningar i mars
Hela listan
Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.
Förändringen från mätningen förra året anges inom parantes
1. Lidl 70,7 (-0,2)
2. City Gross 68,2 (-3,1)
3. ICA 67,0 (-4,4)
4. Branschen 67,0 (-3,9)
5. Hemköp 66,9 (+1,6)
6. Coop 66,9 (-3,1)
7. Willys 65,1 (-7,3)
8. Övriga 65,1 (ingen siffra 2024)
Källa: Svenskt kvalitetsindex
LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige
Foto: Axfood
Text: Redaktionen