UPPGIFTER: 9 av 10 butiker försöker styra ditt godisköp

2025 04 17

9 av 10 butiker använder samma trick för att påverka ditt godisköp, enligt uppgifter.

I påsktider är det många svenskar som köper stora mängder godis.

Men butikerna vill gärna att du ska välja ”rätt” godis – alltså inte det du tycker är godast, utan det som ger dem bäst vinstmarginal.

Därför använder nio av tio butiker samma trick.

”Förlorar pengar på att sälja”

Efter besök hos de stora butikskedjorna i Stockholm, Malmö, Falun och Luleå, kan det konstateras att nio av tio butiker använder sig av tricket, enligt SVT.

Det butikerna gör är att de placerar godissorter med bra vinstmarginal i ögonhöjd, så att folk väljer ”rätt” när de plockar åt sig lösgodis, enligt kanalen.

Att tricket används medges av godisbutikkedjan Gottebiten, som erkänner att godisets placering är viktig för lönsamheten.

– Så man inte fyller påsen med de dyra chokladbitarna som vi egentligen förlorar pengar på att sälja, kommenterar butikskedjan till kanalen.

De stora matbutikerna vill dock inte ställa upp på intervju, men även hos dessa är det alltså mycket vanligt att lösgodis som egentligen inte är lönsamt för butiken, placeras ut så att inte för många tar för mycket av det.

Används som ”indragare”

Det här tricket har varit omdiskuterat under en period.

Priset på lösgodis stod länge stilla och förändrades knappt i pris från 90-talet och framåt, eftersom man ofta använder billigt lösgodis som ett sätt att locka kunder, vilket SR tidigare har rapporterat.

– Orsaken är det att butikerna ofta använder priset på lösviktsgodis som en indragare till butikerna, säger Eivind Granås på Dals Konfektyr och Aroma, till radiokanalen.

Men just därför vill man också förmå kunder att välja det lösgodis som är billigast att köpa in.

– Det mer prisvärda gelégodiset, det ligger lätt tillgängligt för allihopa, alltså typ i ditt synfält, säger han.

De senaste åren har dock lösgodiset blivit dyrare även för konsumenterna, enligt SVT.

Mellan 2020 och 2025 har lösgodispriset stigit med nästan 50 procent, uppger kanalen.

Foto: Hemmakväll

Text: Redaktionen


JUST NU: Luftattacker planeras mot mål i Sverige

2025 06 27

Iran pressar det kriminella gänget Foxtrot att utföra attentat mot israeliska och amerikanska intressen.

Förra veckan kom uppgifter om nya attentatsplaner.

Iran har uppmanat det kriminella nätverket att attackera mål i Sverige, Danmark och Tyskland, rapporterade SVT:s Uppdrag granskning.

Planerar luftangrepp

Attentaten kan ske från luften, erfar Expressen.

Enligt tidningens uppgifter planerar nätverkskriminella att gå till attack med drönare.

”Måste ta höjd för drönare”

Attackerna kan riktas mot israeliska och judiska byggnader på svensk mark.

Aron Verständig, ordförande för judiska centralrådet, bekräftar uppgifterna om potentiella drönarattacker.

– Jag har hört om dessa uppgifter, men känner inte till mer än så. Generellt sätt jobbar vi brett i vårt säkerhetsarbete och numera måste vi också ta höjd för drönare, säger han till tidningen.

I diktaturens grepp

Den israeliska underrättelsetjänsten Mossad har tidigare avslöjat att Rawa Majid rekryterats av Iran i samband med att han greps i landet i oktober 2023.

Enligt uppgift tvingas gängledaren välja mellan att arbeta för Iran eller att åka i fängelse. 

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Bekräftat – här är Sveriges dyraste matbutik

2025 06 27

Jämförelsesajten Matpriskollen har granskat priserna i matbutikerna.

I en färsk undersökning, som DN tagit del av, har Matpriskollen undersökt vad det kostar att handla under en månad vid de stora kedjorna.

Sajten har undersökt kostnaderna för inköp av populära varukategorier som kött, fisk och chark, grönsaker och drycker hos butikskedjorna City Gross, Ica Kvantum, Ica Maxi, Stora Coop och Willys.

Resultatet visar att Stora Coop har den dyraste matkassen. Kedjan är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, rapporterar DN.

”Inte riktigt hängt med”

Månadskostnaden för matinköp på Stora Coop för en familj på två vuxna och två småbarn landar på 13 267 kronor i månaden.  Motsvarande siffra för Willys är 12 544 kronor.

– Coop har inte riktigt hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till tidningen.

Samtidigt konstaterar Mazur att Coops medlemmar kan få ner priserna, eftersom de kan utnyttja rabattkuponger och liknande erbjudanden.

– Stora Coop har ett brett sortiment som är en fördel mot lågprisbutikerna och med smart utnyttjande av bonuscheckarna blir skillnaden liten, men de blir nog inte billigaste ändå.

LÄS MER: Populärt livsmedel kan bli bristvara

Har bromsat in

Matpriserna har fortsatt att stiga under årets två första månader.

Men i mars, april och maj har det skett ett trendbrott, uppger Matpriskollen.

Efter inledningen på året med prisökningar på över 2 procent till februari, bromsade ökningarna i landets livsmedelsbutiker upp.

– Vi ser också att två kedjor, med Ica i spetsen, inte har tagit ut prisökningar i samma takt som konkurrenterna under årets fem första månader. Det sker en kamp om att vinna de pressade kunderna just nu, säger Ulf Mazur i ett uttalande.

LÄS MER: Oroväckande uppgifter för Ica

Arkivoto: Snabbgross

Text: Redaktionen