UPPGIFTER: 9 av 10 butiker försöker styra ditt godisköp

2025 04 17

9 av 10 butiker använder samma trick för att påverka ditt godisköp, enligt uppgifter.

I påsktider är det många svenskar som köper stora mängder godis.

Men butikerna vill gärna att du ska välja ”rätt” godis – alltså inte det du tycker är godast, utan det som ger dem bäst vinstmarginal.

Därför använder nio av tio butiker samma trick.

”Förlorar pengar på att sälja”

Efter besök hos de stora butikskedjorna i Stockholm, Malmö, Falun och Luleå, kan det konstateras att nio av tio butiker använder sig av tricket, enligt SVT.

Det butikerna gör är att de placerar godissorter med bra vinstmarginal i ögonhöjd, så att folk väljer ”rätt” när de plockar åt sig lösgodis, enligt kanalen.

Att tricket används medges av godisbutikkedjan Gottebiten, som erkänner att godisets placering är viktig för lönsamheten.

– Så man inte fyller påsen med de dyra chokladbitarna som vi egentligen förlorar pengar på att sälja, kommenterar butikskedjan till kanalen.

De stora matbutikerna vill dock inte ställa upp på intervju, men även hos dessa är det alltså mycket vanligt att lösgodis som egentligen inte är lönsamt för butiken, placeras ut så att inte för många tar för mycket av det.

Används som ”indragare”

Det här tricket har varit omdiskuterat under en period.

Priset på lösgodis stod länge stilla och förändrades knappt i pris från 90-talet och framåt, eftersom man ofta använder billigt lösgodis som ett sätt att locka kunder, vilket SR tidigare har rapporterat.

– Orsaken är det att butikerna ofta använder priset på lösviktsgodis som en indragare till butikerna, säger Eivind Granås på Dals Konfektyr och Aroma, till radiokanalen.

Men just därför vill man också förmå kunder att välja det lösgodis som är billigast att köpa in.

– Det mer prisvärda gelégodiset, det ligger lätt tillgängligt för allihopa, alltså typ i ditt synfält, säger han.

De senaste åren har dock lösgodiset blivit dyrare även för konsumenterna, enligt SVT.

Mellan 2020 och 2025 har lösgodispriset stigit med nästan 50 procent, uppger kanalen.

Foto: Hemmakväll

Text: Redaktionen


TYSKLAND HÄVDAR: Stort genombrott i Ukraina – inom två dagar

2025 05 11

Tysklands nya förbundskansler Friedrich Merz tror att en vapenvila i Ukraina kan träda i kraft inom två dagar.

Det rapporterar den tyska Bild.  

– Jag har stort hopp om att det kommer att nås en överenskommelse om eldupphör i Ukraina i helgen, säger Merz enligt tidningen.

– Med tanke på den tre dagar långa vapenvilan som Ryssland utlyst finns det stor chans att den kommer att förlängas till 30 dagar och att förhandlingar om ett fredsavtal sedan kan inledas, fortsätter förbundskanslern.

Vidare meddelar Merz att han skrivit under ett förslag om eldupphör tillsammans med Frankrikes president Emmanuel Macron, Polens premiärminister Donald Tusk och den brittiske premiärministern Keir Starmer.

– Det är i stort sett identiskt med det amerikanska förslaget. Vi hoppas verkligen att detta också kommer att accepteras av den ryska sidan, säger förbundskanslern och tillägger:

– Bollen ligger helt och hållet hos Moskva.

Zelenskyj ger besked om toppmötet

Samtidigt meddelar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att Ukraina ska anordna ett toppmöte med flera europeiska ledare på lördag.

– Vi förbereder oss för att träffa ledarna i ”Koalitionen av villiga länder”, säger Zelenskyj i ett uttalande.

Koalitionen består av ett 30-tal länder som arbetar för en hållbar fred i Ukraina. Sverige är ett av flera Natoländer i gruppen. USA tillhör inte koalitionen.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till Swish-användare

2025 05 11

Swish-användare får nya bedrägeri-sms.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Nu utfärdas en varning till Swish-användare.

Meddelanden dyker upp från en avsändare under namnet “Tryggkund” som uppmanar till att uppdatera Swish genom att klicka på en länk.

Det rör sig dock om bedrägeriförsök – och den som får den här typen av sms bör iaktta stor försiktighet och inte följa några uppmaningar eller klicka på länkar, rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som skickas ut från avsändaren “Tryggkund”:

– Glöm inte att uppdatera din Swish. För att kunna fortsätta använda Swish inom Sverige och Norden, besök (infogad länk).

Länken i fråga leder till “Tryggkunds” sida, där bedragarna sedan försöker komma över det tilltänkta offrets känsliga uppgifter för att lura personen på pengar.

Anmäl, radera

Den som får den här typen av meddelande bör alltså anmäla det direkt.

Om man följt uppmaningar gör man rätt i att direkt ta kontakt med banken och polisen, annars ska meddelandet raderas eller anmälas, och inga uppmaningar ska följas.

Swish varnar

Swish förklarar via sin webbsida att de inte skickar ut några meddelanden av den här sorten.

– Det förekommer bedrägerier i form av mejl och sms där avsändaren utger sig för att vara Swish, förklarar Swish.

– Vi på Swish kontaktar aldrig våra användare via sms, mejl eller telefon. Var vaksamma och klicka aldrig på några länkar. Anmäl händelsen om du har blivit utsatt och kontakta din bank vid frågor.

Kan rapporteras

Bedrägerier är alltjämt ett omfattande problem i Sverige.

Swedbank förklarar att det finns ett nummer som falska sms kan anmälas till.

– Visste du att du kan rapportera fejk-sms? Du gör det genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer, meddelar banken.

– Hjälp dem stoppa bedragarna och att sms:et inte sänds till fler personer.

Bedragarna kommer hela tiden på nya metoder – och privatpersoner gör rätt i att iaktta stor försiktighet vad gäller sms, mejl och samtal från okänd eller suspekt avsändare.

Foto: Swish

Text: Redaktionen