Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 22

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


TYSKLAND HÄVDAR: Stort genombrott i Ukraina – inom två dagar

2025 05 11

Tysklands nya förbundskansler Friedrich Merz tror att en vapenvila i Ukraina kan träda i kraft inom två dagar.

Det rapporterar den tyska Bild.  

– Jag har stort hopp om att det kommer att nås en överenskommelse om eldupphör i Ukraina i helgen, säger Merz enligt tidningen.

– Med tanke på den tre dagar långa vapenvilan som Ryssland utlyst finns det stor chans att den kommer att förlängas till 30 dagar och att förhandlingar om ett fredsavtal sedan kan inledas, fortsätter förbundskanslern.

Vidare meddelar Merz att han skrivit under ett förslag om eldupphör tillsammans med Frankrikes president Emmanuel Macron, Polens premiärminister Donald Tusk och den brittiske premiärministern Keir Starmer.

– Det är i stort sett identiskt med det amerikanska förslaget. Vi hoppas verkligen att detta också kommer att accepteras av den ryska sidan, säger förbundskanslern och tillägger:

– Bollen ligger helt och hållet hos Moskva.

Zelenskyj ger besked om toppmötet

Samtidigt meddelar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att Ukraina ska anordna ett toppmöte med flera europeiska ledare på lördag.

– Vi förbereder oss för att träffa ledarna i ”Koalitionen av villiga länder”, säger Zelenskyj i ett uttalande.

Koalitionen består av ett 30-tal länder som arbetar för en hållbar fred i Ukraina. Sverige är ett av flera Natoländer i gruppen. USA tillhör inte koalitionen.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen


Folk tror det är förbjudet att göra på flygplan – är fullt tillåtet

2025 05 09

Det vimlar av förbud och regler ombord på flygplan.

Inga kompromisser kan göras med säkerheten när folk ska transporteras i luften med en mil ned till marken.

Exempelvis har flera flygbolag, inklusive Ryanair, övervägt att förbjuda powerbanks efter att ett flygplan i Sydkorea drabbats av en våldsam brand strax före avgång.

En del regler handlar dock om själva upplevelsen ombord.

Bland annat diskuteras förbud mot att kunna fälla ned stolen och så sent som i vintras planerade det amerikanska flygbolaget Spirit Airlines att upprätta klädkoder för sina passagerare.

Avlivar myten

En sak som många tror är förbjudet, men som i själva verket är tillåtet, är att ta med egen mat ombord.

Det berättar flygvärdinnorna Sophie Moss och Mikkel Dammen för den norska tidningen Din Side.

– Många är inte medvetna om att det är tillåtet att ta med matsäck. Om du vill kan du spara lite pengar på det. Jag packar ofta wraps i aluminiumfolie så att jag kan slänga omslaget när jag är klar med att äta, säger Sophie Moss.

LÄS MER: Flygbolag inför klädkod – passagerare kan stoppas i dörren

Betalar i onödan

Enligt flygvärdinnorna är det dessutom många som lägger onödigt mycket pengar på att köpa vattenflaskor efter säkerhetskontrollen, eftersom det inte är tillåtet att ta med sig mer än 100 milliliter vätska.

Men då tänker man inte tillräckligt långt.

– Det finns vattenstationer på de flesta flygplatser. Så ta med en tom vattenflaska och spara pengar, säger Mikkel Dammen.

Kan bli en dyr flaska

Det sistnämnda rådet kan dock bli dyrköpt. Åker du till exempel med Ryanair måste flaskan få plats i ditt handbagage. Sticker vattenflaskan ut riskerar väskan att bli för stor och du kan drabbas av höga böter.

Det fick journalisten Ruby Flanagan erfara när hon flög hem från Dublin med just Ryanair.

– Jag har hört talas om några galna Ryanairavgifter under mina år, men det här är den absolut värsta, sade konsumenträttsexperten Martyn James till Mirror efteråt.

LÄS MER: Skarp kritik mot petig regel hos Ryanair – Experten: “Värsta jag hört”

Foto: SAS Group

Text: Redaktionen