Kaos i TV4-program – tittare besvikna

2025 04 23

Tittare rasar mot kaoset i ett mycket populärt TV4-program.

TV-programmet ”Robinson” är en omtyckt TV4-produktion som många svenskar följer.

Men på senare tid har programmet kantats av kaos, avhopp – och gamla deltagare som tillåts återvända.

Detta har väckt reaktioner bland tittarna, uppger kanalen.

Många avhopp

Ett flertal deltagare har den senaste tiden hoppat av TV4-programmet ”Robinson” och det relaterade programmet ”Gränslandet”.

Redan förra veckan lämnade deltagaren Clara Löfström på grund av att hon kände av en gammal arbetsskada.

– Jag har känt för varje dag som går att det bara blir värre och värre. Så jag kommer inte kunna tävla, sade hon, enligt Expressen.

Därefter har även deltagaren Amanda Åkesson hoppat av programmet.

Dessutom har tre deltagare i programmet ”Gränslandet”, där man tävlar om att återvända till ”Robinson”, hoppat av. En av dem är Leith Al-Amide, som lämnade av hälsoskäl.

– Jag fick evakueras akut, detta på grund av att mitt hjärta höll på att stanna. Jag var på väg att få ett hjärtstopp, så vi evakuerade mig mitt i natten, har Leith Al-Amide tidigare berättat på Tiktok.

Avhoppen tvingar kanalen till akuta åtgärder, samtidigt som tittarna är kritiska.

”Har gjort sitt”

Avhoppen har lett till att ”nygamla” deltagare från tidigare säsonger har plockats in i programmen, uppger kanalen. Fyra gamla deltagare har fått återvända för att TV4 ska kunna få ihop sina program.

Men många tittare är kritiska – både till avhoppen och till TV4:s lösning på problemet. Vissa tycker till exempel att det är tråkigt när gamla deltagare återvänder.

– De har gjort sitt, låt nya deltagare få chansen istället, kommenterar en tittare i sociala medier.

Enligt kanalen själv har många tittare reagerat negativt, men man anser ändå att man har fattat rätt beslut.

– När flera tvingades lämna var det naturligt, säger Gustav Carlsson, exekutiv producent för Robinson, till kanalen.

”Robinson” år 2025 spelas in på en ö på Filippinerna, och hade från början 20 tävlande, uppdelade i Lag Nord och Lag Syd.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen