Världens största butikskedja varnar Trump: kaosscenario nära

2025 04 24

Walmart, ofta betraktad som världens största butikskedja, varnar Donald Trump.

Jättekedjans vd ska i ett privat möte med presidenten ha uttryckt en kraftfull varning för administrationens tullar och ekonomiska politik.

Även Target och Home Depot, två av USA:s största återförsäljare, deltog i mötet.

Varningen var ytterst skarp, uppger Axios.

Enligt nyhetssajten flaggar de tre butiksgiganterna för störda leveranskedjor, höjda priser och tomma hyllor redan inom ett par veckor.

– Vd:n sade det rakt ut till honom att priserna inte går upp, de är stabila just nu, men de kommer att gå upp. Och det här handlade inte om mat. Men han fick veta att hyllorna kommer att vara tomma, säger en tjänsteman med insyn i mötet till Axios.

Lovade sänkta priser

Matfrågan är av känslig karaktär i USA. 

I valrörelsen lovade Trump att sänka matpriserna och öka det amerikanska folkets köpkraft.

– Priserna för ägg, äpple och bacon har tredubblats under en kort tidsperiod. Därför vann jag valet. Vi kommer att sänka priserna kraftigt, sade presidenten i december till NBC News.

Särskilt äggpriserna har blivit en uppmärksammad fråga. Ett dussin ägg kostar ofta över 10 dollar, motsvarande över 100 svenska kronor.

Det har bland annat fått USA att sträcka ut handen till Danmark för höra sig för om landet kan tänka sig att exportera ägg.

Kan slå i opinionen

Misslyckas Trump med att få ned matpriserna kan det slå kraftigt i opinionen, lyder flera experters bedömningar.

Vita huset hävdar dock att USA är på rätt väg.

– Det här är vad Donald Trump gör. Han handlar med hävstång. Han får folk till bordet. Kina har uttryckt intresse för förhandlingar. Och preisdenten har klargjort att om de spelar boll kommer han också att spela boll, säger en högt uppsatt tjänsteman i administrationen till Axios.

"Produktivt möte"

Walmart och de två andra butiksjättarna har avböjt att kommentera uppgifterna om den privata varningen till Trump.

– Vi hade ett produktivt möte med president Trump och hans team och uppskattade möjligheten att dela med oss av våra insikter, framhåller Walmart enligt CBS News.

Redan efter Trumps valseger underströk kedjans vice ordförande John David Rainey att man “aldrig vill höja priserna”, men att det troligen kommer att ske.

– Konsumenten kommer sannolikt att se prishöjningar under de närmaste dagarna, sade Targets vd Brian Cornell till CNBC i mars.

LÄS MER: Kaosscener på Coop: "Folk var riktigt arga"

LÄS MER: Tolv delstater stämmer Donald Trump

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och kultförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Rusning efter bilmärke – ökar 54 procent

2025 07 11

Den tjeckiska biltillverkaren Škoda växer snabbt på den svenska marknaden.

Under årets första sex månader har antalet nyregistrerade Škodabilar ökat med hela 54,0 procent jämfört med samma period 2024.

Dessutom tar biljätten marknadsandelar. Škodas marknadsandel steg från 4,2 till 6,0 procent under första halvåret av 2025.

Pekar ut tre saker 

Enligt Jens Reichert, märkeschef Škoda Sverige, finns det flera orsaker bakom framgången. Han nämner bland annat:

  • Ett förnyat och modernt modellprogram, med konkurrenskraftiga erbjudanden på elbilar och laddhybrider.
  • Innovativa laddhybrider med upp till 125 km räckvidd.
  • Ett målmedvetet arbete för ökad kostnadseffektivitet och kvalitet inom återförsäljarnätet, vilket lett till ökad kundnöjdhet och långsiktig lönsamhet.

– Det handlar inte bara om bilar – utan om hela kundupplevelsen. Vi har arbetat intensivt tillsammans med våra återförsäljare för att höja servicenivån, öka tillgängligheten och möta kundernas förväntningar på ett mer hållbart bilägande, säger Reichert.

Två modeller pekas ut

I synnerhet är svenska konsumenter intresserade av två modeller från Škoda.

Familje-SUV:en Škoda Kodiaq och den nya elbilen Škoda Enyaq tar sig in på listan över de tio mest registrerade bilarna i Sverige under årets första sex månader.

– Vi är mycket glada över det starka gensvaret från våra svenska kunder. Det visar att vårt nya modellprogram träffar rätt – med moderna, rymliga och tekniskt avancerade bilar som möter behoven hos dagens bilköpare, säger Jens Reichert.

LÄS MER: Regeringens bilsatsning floppar – ”Oroande att de inte förstår”

FAKTA: Skodas resultat första halvåret 2025

- Antal registreringar: 8 492 fordon (5 515 under samma period 2024)

- Tillväxt: +54,0 procent

- Marknadsandel: 6,0 procent (ökning med 1,8 procentenheter)

LÄS MER: Jättebesked från Norwegian – första gången någonsin

Foto: T. Meyer

Text: Redaktionen