LARMET: Stor matkedja i Sverige förutspås lägga ned helt

2025 05 01

Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp, lovade under förra året “omfattande satsningar” för kunderna.

Bakgrunden till löftet var till stor del det omtalade förvärvet av City Gross.

Men det första halvåret med tillskottet har varit dyster läsning för matjätten. Under årets första kvartal backade kedjan 118 miljoner kronor.

Och enligt Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, lever City Gross på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna lägger ned helt.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

Byter ut mot Willys

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

Bedömningen har året efter förvärvet inte ändrats. Särskilt inte eftersom Axfood har börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker istället.

Bland annat har så skett i Bromma och Borlänge.

Det här är ett läge som passar vårt koncept. Willys kommer att vara ett attraktivt alternativ för kunder som prioriterar snabb och smidig handling till låga priser, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys, om att kedjan tar över City Gross butikslokaler på Stora Tuna i Borlänge.

"Kommer inte leva vidare"

Enligt Ulf Johansson skickar det signaler om att Axfood inte litar på City Gross.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke, säger handelsprofessorn.

Även analysföretaget Yougov pekar på utmaningar, inte minst gällande en låg kundlojalitet. Mindre än 20 procent av svenska folket handlar på City Gross, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt, och största utmaningen blir att behålla befintliga kunder.

Sänker priserna

Förra veckan meddelade City Gross att man går fram med en omfattande prissänkning.

Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, sade Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i fredags.

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige. Beslutet kommer efter att kedjan gjort en “en omfattande prisöversyn”.

Förra året pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja av oberoende sajten Matpriskollen.

LÄS MER: Miljardförlust för Coop – butiker i fara

Foto: Gustav Kaiser, Axfood

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Man stoppad på Arlanda – förlorar enorm summa

2025 05 16

Polisen har stoppat en bilist på Arlanda.

Nu blir bilföraren, en man i 45-årsåldern, av med både bil och klocka. Föremålen värderas tillsammans till cirka 660 000 kronor.

Låg inkomst och fängelsestraff

Polisen beslagtar föremålen eftersom en kontroll visat att mannen har haft en låg taxerad inkomst de senaste åren. Dessutom har han avtjänat ett fängelsestraff för försök till grov utpressning med mera. 

Trots det äger mannen en bil som värderas till 600 000 kronor.

– Bilen blir därför föremål för ett så kallat självständigt förverkande eftersom bilen på något sätt misstänks ha finansierats genom kriminalitet. Vid samma tillfälle förverkas även en klocka som värderas till cirka 60 000 kronor, framhåller polisen i ett uttalande.

Slog till mot kvinna

Polisens tillslag inträffar endast några veckor efter att en kvinna blivit av med flera lyxartiklar vid ankomsten till Arlanda.

Detta eftersom kvinnan saknade taxerad inkomst.

Polisen beslutade att ta lyxartiklarna i beslag med hänvisning till den nya lagen om självständigt förverkande.

– Det rör sig om två väskor och ett armband som tillsammans har ett nyanskaffningsvärde på över 300 000 kronor och misstänks ha finansierats genom brottslig verksamhet, framhöll polisen i samband med händelsen.

Ny lag

Polisen har rätt att ta lyxartiklar och andra föremål i beslag med hänvisning till den nya lagen om självständigt förverkande.

Den nya lagen trädde i kraft i november 2024.

Den gör det möjligt för polisen att beslagta tillgångar som kommer från kriminell verksamhet, utan att egendomen kopplas till ett specifikt brott.

Polisen behöver endast visa att tillgångarna kommer från kriminell verksamhet – till exempel genom att konstatera att egendomen inte står i proportion till en persons lagliga möjligheter att äga den. Det kan röra sig om en fastighet, bilar eller pengar på ett bankkonto.

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen