Raseri mot Hemnet – “det var droppen”

2025 05 02

Sveriges största bostadsplattform Hemnet går fram med en kritiserad förändring.

Sajten, som samlar en stor del av Sveriges bostadsannonser, ger besked om ett exklusivt annonserbjudande.

Det är hela 11 000 kronor dyrare än den föregående motsvarigheten. Totalt kan annonspriset landa på 32 490 kronor som mest.

Förändringen får mäklarkåren att gå i taket, rapporterar Di.

Tidningen skriver att “missnöjet pyr” efter det nya beskedet.

"Det var droppen"

Marcus Svanberg är vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Han understryker att mäklare har fått nog efter att Hemnet lanserat sina nya paket.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, säger Marcus Svanberg till Di.

Det är inte första gången som mäklarbranschen rasar mot Hemnet med anledning av plattformens “premiumpaket”.

Hemnet har motiverat paketen med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”. Mäklar har dock tidigare talat om att det snarare handlar om plötsliga prishöjningar.

Jag tror väl att Hemnet börjar gräva en grav för sig självt. Motstånd finns hos kunder och mäklare, för det påverkar oss och vad vi får betalt från kunden, sade en mäklare till samma tidning redan för ett år sedan.

Ämnet bedömdes då vara så känsligt att mäklaren inte ville få sitt namn publicerat i intervjun.

"Maxar bostadsförsäljningen"

Det nya paketet kallas för Hemnet Max och är plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

Framför allt utlovas ökad synlighet för den som väljer att nappa på erbjudandet. Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka, som når nästan två miljoner personer på samma tid.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning. En extra spekulant på visning eller en extra budgivare kan göra stor skillnad i en affär. Med Hemnet Max ger vi säljare de bästa möjligheterna att nå rätt köpare och öka intresset för sin bostad, säger Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar.

– Att sälja en bostad ser olika ut för alla, och det är också olika hur mycket man vill investera i sin försäljning. Vi vill erbjuda tydliga alternativ där varje paket ger stort värde, men där Hemnet Max är valet för den som vill göra det mesta av sin annons, tillägger hon.

LÄS MER: Mäklare varnar för Hemnet – “ni gräver er egen grav”

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen