ICA kan sänka priserna – på ett villkor

2025 05 14

Marginalerna pressas för Ica-handlarna och drabbar i förlängningen kunderna.

I slutändan märks det på prislapparna, som blivit märkbart högre de senaste åren.

Men Ica skulle kunna sänka priserna.

Så kommer dock inte ske om inte det som beskrivs som ett “alltmer omfattande och krångligt regelverk” inom dagligvaruhandeln ändras genom politiska beslut.

Det understryker Ica i ett uttalande på onsdagen där man lägger fram en rad krav på regler och villkor som måste ändras för att möjliggöra prissänkningar.

– De senaste åren har varit en tuff prövning för hela den svenska livsmedelskedjan, inte minst för våra kunder. Regelkrånglet bidrar ytterligare till kostnadsökningarna. Ska Sverige i framtiden lyckas förena en ökad svensk matproduktion och låga prisökningar behöver alla delar av livsmedelskedjan ha bästa möjliga förutsättningar.  Vi tar vårt ansvar i varje led, men nu krävs ett tydligt engagemang från politiskt håll, säger Nina Jönsson, vd Ica Gruppen.

Lämnat över lista

En lista har därför lämnats över till Förenklingsrådet, som arbetar med att ta emot och analysera förslag från näringslivet.

Rådet har i sin tur en röst hos regeringen.

Att minska regelkrångel finns det ett brett politiskt stöd för, alla politiker säger sig stå bakom detta. Nu är det dags att gå från ord till handling och därför skickar ICA in en lista med förslag.  Den snårskog av regler som ICA-handlarna behöver förhålla sig för att kunna bedriva sin dagliga verksamhet bidrar till krångel och extra kostnader som i slutändan påverkar kunden, säger Göran Blomberg, vd för ICA-handlarnas förbund.

Vill nytolka lagar

Reglerna som Ica har synpunkter på gäller bland annat prisinformationslagen som kräver att butikerna ska redovisa priset för 30 dagar sedan bredvid det pris som erbjuds för kunderna. 

Ica vill även se en effektivare och mer enhetliga föreskrifter om offentlig kontroll av livsmedel, som idag ligger på landets 290 kommuner.

– Det ger stort utrymme för kommunerna att göra egna tolkningar vilket ger konkurrens på olika villkor, rättsosäkerhet och ett bristfälligt politiskt ansvar, hävdar matjätten.

Dessutom föreslås exempelvis en skärpning av möjligheterna till tillträdesförbud i matbutikerna.

Foto: Ica Reklam

Text: Redaktionen


NYTT LAND VARNAR: 10 000 ryska soldater på väg

2025 06 05

Ryssland vill stationera ytterligare 10 000 soldater i Transnistrien, en utbrytarstat i östra Moldavien som får ekonomiskt och militärt bistånd från Moskva.

Det framhåller Moldaviens premiärminister Dorin Recean. Han hänvisar till underrättelseuppgifter som slår fast att Ryssland ”vill befästa sin militära närvaro i Transnistrien”.

Enligt samma uppgifter försöker Ryssland påverka Moldaviens kommande parlamentsval i september. Moskvas förhoppning är att en ryssvänlig regering kommer tillåta stora truppförflyttningar till Transnistrien.

– Detta är en enorm ansträngning för att undergräva den moldaviska demokratin, säger Dorin Recean till Financial Times.

– Man kan också föreställa sig vilket tryck 10 000 soldater skulle sätta på sydvästra Ukraina. Dessutom skulle de vara stationerade nära Rumänien, som är ett Natoland, fortsätter premiärministern.

Varningen: ”Kan stärka sitt grepp”

Ryska soldater har varit stationerade i Transnistrien sedan början av 1990-talet, då regionen hävdade självständighet från Moldavien.

Men under 2000-talet har Rysslands militära närvaro stadigt minskat. I dag uppgår den ryska styrkan till cirka 1 500 soldater. De flesta av soldaterna är dock lokalinvånare. Endast en handfull har skickats från det ryska fastlandet.

– För närvarande är deras styrkor nästintill betydelselösa. Men med en större militär närvaro i Transnistrien, som en ryssvänlig regering kan tillåta, kan de stärka sitt grepp, varnar premiärminister Dorin Recean.

”Moldavien näst på tur”

Flera västländer har varnat för att Ryssland kan vända blicken mot Moldavien om kriget i Ukraina slutar i rysk favör.

Om Ukraina faller står Moldavien näst på tur, hävdade Tysklands dåvarande utrikesminister Annalena Baerbock när hon besökte landet i höstas.

– Det är tydligt vad det moldaviska folkets största bekymmer är. Om Ukraina faller så står Moldavien näst på tur, sade Baerbock på en gemensam pressträff med Moldaviens president Maia Sandu.

En högt uppsatt försvarschef inom Nato har också pekat ut Moldavien som Rysslands nästa mål.

LÄS MER HÄR: NATO-general pekar ut land – ”Kommer att attackeras av Putin”

Foto: 

Text: Redaktionen


Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna

2025 06 05

Förtroendet för Swedbank är i botten.

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.

I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.

Särskilt missnöje med Swedbank

När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.

Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari. 

Vd:n utlovar förändring

Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.

Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.

Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.

Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.

– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Lägger ner flera kontor

Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.

Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.

– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen