UPPGIFTER: Sverige har gått miste om 225 miljarder kronor

2025 05 15

Sverige hade kunnat förfoga över 225 miljarder kronor som istället gått i “förlorad nytta”.

Det framgår i en ny rapport om landets produktivitetsutveckling, framtagen av Innovationsföretagen.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen pekar på att nedgången inom utvecklingen i bygg- och anläggningsbranschen, som pågått sedan 1990-talet, har fått stora ekonomiska konsekvenser.

– Om produktiviteten i bygg- och anläggningsbranschen hade hållit jämna steg med tidigare utveckling, hade 225 miljarder kronor kunnat frigöras till infrastruktursatsningar de kommande tolv åren, säger Fredrik Bergström, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm tillika rapportens författare, i ett uttalande.

– Det innebär att samhället går miste om stora potentiella värden.

Måste investera 1 200 miljarder

Det som ligger bakom att den stora summan idag inte finns att disponera förklaras av “stora brister i hur resurser används både vad gäller investeringar och underhåll”, skriver Innovationsföretagen.

En viktig förklaring ligger i att tekniska konsulters kompetens inte nyttjas strategiskt, att projekt saknar helhetsperspektiv och att upphandlingar fokuserar alltför ensidigt på lägsta pris istället för långsiktig samhällsnytta.

Enligt branschorganisationen står samtidigt Sveriges transportinfrastruktur inför “enorma investeringar” på 1 200 miljarder kronor under kommande tolv år.

Föreslår reformpaket

I samma rapport konstateras att produktiviteten inom byggsektorn minskat med fyra procent på 25 år. Motsvarande siffra inom teknikkonsultbranschen är istället en ökning på 40 procent. Det ligger i linje med övriga näringslivet.

Nu föreslår Innovationsföretagen ett reformpaket med tio förslag för öka nyttan av framtida investeringar, vilket bland annat inkluderar att utnyttja internationell kompetens.

Infrastrukturprojekten blir bara dyrare och dyrare och tar längre tid att genomföra. Sverige behöver tänka nytt. Det handlar inte alltid om att mer resurser– utan om att få mer pang för pengarna. Till exempel genom att dra större nytta av teknikkonsulternas kompetens, säger Richard Österberg, teknologie doktor och analyschef på Innovationsföretagen.

Enligt organisationen visar dagens nationella infrastrukturplan en nettonuvärdeskvot på 0,3. Det innebär att samhället för varje investerad krona får tillbaka 70 öre. Innovationsföretagen menar att kvoten med effektiva åtgärder skulle kunna höja den till minst 0 och göra olönsamma projekt lönsamma för samhällsekonomin.

LÄS MER: Familjeföretag i konkurs – har sålt produkter online i 20 år

Historisk satsning från regeringen

I höstas presenterade regeringen en historisk satsning på infrastruktur. Det beskrevs då som den största satsningen på forskning någonsin.

– Vi gör nu en den största satsningen på infrastruktur i modern tid på drygt 200 miljarder till och med 2037. Sverige är vårt hem och det är hög tid att vi rustar Sverige starkt som både ger tillväxt och tryggar vår välfärd, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i september.

– En god infrastruktur är avgörande för att livet ska gå ihop. Det gynnar familjer, företag och tillväxt, stärker Sveriges konkurrenskraft och robusthet, och bidrar till att lyckas med den gröna omställningen.

Foto Melker Dahlstrand, Sveriges Riksdag

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen