Pensionärer uppmanas: Flytta hit

2025 05 16

Trygghet, vård, boendekostnader och social service.

Det är exempel faktorer som 60plusbanken har undersökt i sin rankning av de bästa kommunerna i Sverige för pensionärer 2025. Rankningen baseras på öppna data från bland annat SCB, Socialstyrelsen, Polisen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Banken har bedömt kommunerna utifrån tio faktorer som påverkar livskvaliteten för äldre.

Extra vikt har lagts på tillgång till bra äldreomsorg och prisvärda bostäder. Det är faktorer som ofta avgör hur tryggt och meningsfullt livet som pensionär upplevs, framhåller 60plusbanken.

– När vi lever allt längre är det viktigare än någonsin att kommunerna tar äldres livskvalitet på allvar. Bra äldreomsorg och trygghet är inte lyx, det är en rättighet. Den här kartläggningen visar var förutsättningarna är bäst – och kan förhoppningsvis inspirera fler kommuner att ta efter, säger Sandra Lillienberg, chef 60plusbanken.

Hela listan: Bästa kommunerna för pensionärer

Nedan listas de 20 bästa kommunerna för pensionärer, enligt granskningen.

  1. Kalmar (8.02) – Starkt utbud av vård och omsorg, hög trygghet och ett levande kulturliv. 
  2. Lidköping (7.91) – Prisvärda bostäder, god äldreomsorg och närhet till natur. 
  3. Växjö (7.70) – Stark kommunal service och bra tillgång till sjöar och grönområden. 
  4. Halmstad (7.12) – Kustläge, stabil vårdsektor och rikt idrotts- och kulturliv. 
  5. Karlstad (7.01) – Attraktiv fritid, många aktiviteter och bra sjukvård. 
  6. Umeå (6.96) – Hög utbildningsnivå, modernt vårdutbud och rikt kulturliv. 
  7. Sundsvall (6.82) – Prisvärda bostäder och bra kollektivtrafik. 
  8. Borås (6.51) – Mycket grönområden, stabil äldreomsorg och sociala mötesplatser. 
  9. Eskilstuna (6.30) – Bra kollektivtrafik och aktiva trygghetssatsningar. 
  10. Göteborg (6.25) – Stort kulturutbud och välutbyggd sjukvård för äldre. 
  11. Helsingborg (6.20) 
  12. Östersund (6.15) 
  13. Falun (6.10) 
  14. Kristianstad (6.05) 
  15. Karlskrona (6.00) 
  16. Jönköping (5.95) 
  17. Luleå (5.90) 
  18. Trelleborg (5.85) 
  19. Skövde (5.80) 
  20. Ängelholm (5.75) 

Så räknades totalpoängen

Den totala poängen för respektive kommun har beräknats utifrån följande kriterier (viktighetsfaktor i parentes)

- Vård och omsorg (30 %) – Kvalitet och tillgänglighet enligt Socialstyrelsens öppna jämförelser. 

- Boendekostnader (20 %) – Baserat på genomsnittliga hyror och bostadspriser (SCB). 

- Trygghet (15 %) – Brottsstatistik relaterat till äldre (Brå). 

- Kommunal service (10 %) – Serviceutbud, tillgång till hemtjänst, m.m. (SKR). 

- Kollektivtrafik (5 %) – Tillgång till kollektivtrafik utan bil (Trafikanalys). 

- Social gemenskap (5 %) – Föreningsliv, mötesplatser, aktivitetsnivå (SCB). 

- Ekonomiskt klimat (5 %) – Skattesats för pensionärer (SCB). 

- Klimat & natur (5 %) – Soltimmar, grönområden, närhet till natur (SMHI). 

- Kulturellt utbud (3 %) – Tillgång till bibliotek, teater, seniorbio (Kulturanalys). 

- Befolkningsstruktur (2 %) – Andel 65+ som indikator på åldersanpassning (SCB). 

Foto: F. Arw

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen