Biltema öppnar jättebutik – väntat i 14 år

2025 05 21

Folk kan knappt bärga sig för att komma in i Biltemas senaste skrytbygge.

På fredag är det till slut dags.

Efter att ha ansökt om mark att bygga på redan 2011 slår portarna upp till Biltemas nya butik i Örnsköldsvik.

Och det är inte vilken butik som helst, rapporterar Örnsköldsviks Allehanda.

Varuhuset rymmer 7 000 kvadratmeter vilket gör lokalen till en av Biltemas största butiker i landet. 

– Vi har folk som varit och tjuvkikat genom rutorna, säger varuhuschefen Magnus Larsson till lokaltidningen.

Krokig väg

Vägen till premiären har inte varit spikrak.

Det var först våren 2023, tolv år efter jakten på mark hade inletts, som bygget kunde börja.

– Det är klart man är lite nervös, men det känns väldigt spännande och roligt. Vi har jobbat för det här så otroligt länge så det känns otroligt häftigt och vi är sjukt taggade, säger Magnus Larsson.

Utmanas av nordiska kedjor

Enbart en handfull av Biltemas 61 butiker i Sverige är större än den som nu öppnar i Örnsköldsvik. Störst är varuhuset som nyligen öppnat i skånska Burlöv och som blir kedjans största i hela Norden.

Men Biltema får samtidigt ökad konkurrens.

Både danska Thansen och finska Motonet försöker nappa åt sig den klassiska kedjans kunder.

De nordiska utmanarna verkar i samma segment som Biltema och har stora planer på den svenska marknaden.

I dagsläget har exempelvis Motonet butiker i Örebro och Sundsvall, men vill etablera flera nya butiker i Sverige innan årsslutet.

LÄS MER: Första spadtaget – nytt Biltema-varuhus på gång

Stora planer

Planer finns redan på att öppna ett nytt varuhus i Umeå i sommar. Dessutom ska en ny Motonetbutik starta igång i Luleå.

– Luleå är en välmående stad med ett stort bilintresse, närhet till natur samt friluftsliv och en stark gör-det-själv-attityd vilket passar vårt sortiment och kundbas, säger vd Johan Ljung enligt Market.

Thansen har tidigare gett besked om målet att slå upp 30 butiker i landet senast 2027. Idag ligger man på 17 butiker.

– Vi ser det som ett naturligt steg att utvidga vår marknad till att även omfatta Sverige. Sverige är vår granne och brodernation och det finns många likheter mellan oss. Marknaden är stor och vi ser en enorm potential för vår typ av verksamhet, sade Bent Jensen, koncern-vd i en kommentar till Dagens Handel efter inträdet på den svenska marknaden.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen