Jättebygge planeras i Stockholm – kan kosta 150 miljarder kronor
2025 06 03
Idag presenteras formellt förslaget på vad som skulle kunna bli en av de största satsningarna i Stockholm och Sverige genom tiderna.
Ett av namnen bakom initiativet är den finska företagaren Peter Vesterbacka, mest känd för att ha skapat det populära mobilspelet Angry Birds.
Hans nya plan: en präktig höghastighetsjärnväg på pelare i luften.
– Det finns en stor aptit hos investerare. Sverige är redo för detta, säger Peter Vesterbacka till DN.
Ska gå till Oslo på 90 minuter
Ambitionerna är höga.
Enligt förslaget som läggs fram idag skulle järnvägen gå från Stockholm till Oslo, en sträcka på 46 mil, och gå att åka på en och en halv timme.
Inspiration har tagits från höghastighetsbanor i Kina.
Dessutom föreslås den stå klar redan om åtta år. Och prislappen är uppskattad till 150 miljarder kronor.
– Vi tror på tio miljoner resor per år där investeringen betalar sig inom 20 år, säger Kustaa Valtonen, civilingenjör och partner till Vesterbacka, till samma tidning.
Andra förslag ligger före
Sträckan Stockholm-Oslo har varit föremål för fler idéer det senaste året.
Det projekt som det finska företaget framför allt konkurrerar med är sannolikt det som kallas Oslo-Sthlm 2.55.
Projektet drivs av ett svenskt bolag med samma namn och ägs av flera kommuner och regioner längs järnvägsstråket mellan de två nordiska huvudstäderna.
– Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt. Men det krävs långsiktighet, samverkan och politiskt mod för att vi ska komma vidare, säger Jonas Karlsson, vd Oslo-Sthlm 2.55, i ett uttalande.
Regeringen positiv
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommenterade satsningen så sent som i våras. Han uttryckte sig då i positiva termer.
– Det är positivt med engagemang och att man pekar på nyttorna med det hela. Och det är också så att vi behöver stärka infrastrukturen i väst-östlig riktning i och med Natomedlemskapet och det säkerhetspolitiska läge vi befinner oss i nu, säger han utan att binda sig vid några löften om satsningar, sade han till SVT i april.
Kostnaden för Oslo-Sthlm 2.55 beräknas ligga mellan 50 och 75 miljarder kronor.
Foto: A. Hunko
Text: Redaktionen