Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna

2025 06 05

Förtroendet för Swedbank är i botten.

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.

I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.

Särskilt missnöje med Swedbank

När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.

Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari. 

Vd:n utlovar förändring

Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.

Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.

Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.

Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.

– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Lägger ner flera kontor

Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.

Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.

– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: Två populära produkter orsakar storbråk

2025 07 01

Två mycket populära produkter har lett till jättebråk mellan Ikea och Biltema.

Ikea och Biltema är två av Sveriges absolut mest kända och populära detaljhandelsföretag.

Men nu har de två hamnat rejält i luven på varandra – till den grad att Ikea har valt att stämma Biltema.

Storbråket handlar om två populära produkter.

Produkter anses snarlika

Ikea stämmer Biltema för upphovsrättsintrång, rapporterar Dagens Juridik.

Ikea menar att Biltema har gjort sig skyldiga till plagiat av två klassiska Ikeaprodukter.

Det handlar dels om vattenkannan IKEA PS 2002, dels om pallen FÖRSIKTIG.

Enligt Ikea säljer Biltema två snarlika produkter.

Trots påtryckningar under våren har Biltema ännu inte slutat sälja produkterna.

Nu stämmer Ikea alltså Biltema och yrkar på totalt 4 miljoner kronor.

Ikea kräver också att Biltema stoppas från att tillverka, marknadsföra och sälja de två produkterna, rapporterar Expressen.

Biltema uppges ha fortsatt sälja produkterna trots att de har sagt att de ska sluta med det.

Ikea har själva anklagats

Nu väntar alltså en rättslig process mellan de två populära företagsjättarna.

Biltema är dock inte ensamma om att ha anklagats för plagiat.

Ikea blev nyligen själva anklagade för samma sak.

I maj i år skrev formgivaren Jessica Signell en debattartikel i DN där hon anklagade Ikea för att ha ”stulit” hennes drinkbord.

– Ikea har lanserat en möbel som är slående lik mitt 20 år gamla drinkbord ”Eve”. Och det är inte första gången, skrev Jessica Signell i debattartikeln.

Formgivaren anklagade Ikea för hyckleri.

– Företaget ”hyllar skandinavisk design” men sänder samtidigt budskapet: Det är okej att stjäla, menade hon.

Jessica Signell framhöll också att det är svårt för enskilda formgivare att hävda sina rättigheter gentemot ett så stort och resursstarkt företag som Ikea.

– Eftersom Ikea har resurser att hantera juridiska tvister på ett sätt som formgivare och mindre producenter inte har går företaget i praktiken fritt från konsekvenser, skrev hon.

Men nu är det alltså Ikea själva som anklagar Biltema för plagiat.

LÄS OCKSÅ: Jättesatsning från Ikea - stort glädjebudskap till alla kunder

Oväntad satsning från Netflix - "Hisnande"

Foto: Ikea resp Biltema CC

Text: Redaktionen


JUST NU: Fed-chefen går till motangrepp – skyller på Trump

2025 07 01

Federal Reserve-chefen Jerome Powell skyller på Donald Trump.

Relationen mellan president Donald Trump och centralbanken Federal Reserves chef Jerome Powell är allt annat än god.

Donald Trump har vid flera tillfällen fällt hårda omdömen om Powell eftersom denne inte har velat sänka räntan.

Men nu ger Fed-chefen svar på tal – och skyller på Donald Trump.

Skyller på Trump

Det är på grund av Donald Trumps politik som Federal Reserve inte har velat sänka räntan.

Det klargör Jerome Powell på tisdagen, rapporterar CNBC.

Fed skulle troligtvis ha sänkt räntan vid det här laget – om det inte vore för Trumps tullpolitik, förklarar Powell.

Det var i samband med ett panelsamtal som Fed-chefen fick frågan om räntan skulle ha sänkts om det inte vore för tullarna.

– Jag tror att det stämmer, säger Jerome Powell, enligt kanalen.

– I själva verket pausade vi det när vi såg storleken på tullarna och i princip alla inflationsprognoser för USA steg väsentligt som en följd av tullarna, säger Powell i samband med Europeiska centralbankens forum i Sintra i Portugal på tisdagen.

Rasande angrepp

Powells uttalande om att tullarna har haft en avgörande betydelse för Feds beslut, kommer efter att Vita huset under en längre tid satt stor press på Federal Reserve.

Donald Trump och Vita huset har gått till rasande angrepp mot Jerome Powell vid flera tillfällen.

Trump vill att Fed ska sänka räntan.

Så sent som igår riktade Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt ett tydligt budskap till Fed när hon visade upp ett brev till Jerome Powell med en lista över olika länders styrräntor och en uppmaning att sänka räntan rejält.

Samtidigt gick Donald Trump ännu en gång till angrepp mot Powell i ett inlägg på Truth Social.

– Jerome ”Too Late” Powell, och hela hans styrelse, borde skämmas för att de låtit detta hända USA, skrev Donald Trump.

Men Powell anser alltså att det i grunden är Trumps eget fel att Fed inte vill sänka räntan.

LÄS OCKSÅ: Trump slår tillbaka stenhårt mot Elon Musk

Svenskt modebolag går i konkurs

Foto: Federalreserve, flickr

Text: Redaktionen