Svenska bilister får plötslig faktura – ”många missar varje år”

2025 06 12

– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester.

Varningen kommer från Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.

Enligt henne är svenska bilister inte tillräckligt uppmärksamma på de miljözoner och vägavgifter som finns i Europa. Många svenskar riskerar därför att drabbas av kostsamma böter efter bilsemestern.

– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.

Två saker

Riksförbundet M Sverige pekar ut två trafikbestämmelser som det gäller att hålla koll på under utlandssemestern.

För det första är vägavgifter vanligt förekommande i många europeiska länder. Avgifterna gäller både motorvägar och vanliga vägar, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.

Betalningsmetoderna för vägavgifter varierar mellan olika länder. Vissa har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man ett klistermärke som sätts på vindrutan och ibland registreras fordonet av en kamera.

– Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige.

För det andra blir miljözoner allt vanligare i Europa. Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd.

I flera städer förekommer dessutom krav på miljödekaler – en sorts plakett som placeras på bilens vindruta.

LÄS MER: Bilister stämmer elbilsjätten – av ovanlig anledning | Ekonomibladet

Vanligaste vägavgifterna och miljözonerna

Riksförbundet M Sverige har listat de vanligaste vägavgifterna och miljözonerna i populära resmål:

  • Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
  • Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
  • Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
  • Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
  • Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
  • Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
  • Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
  • Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
  • Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen.  För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även el-bil.
  • Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
  • Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
  • Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
  • Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.

LÄS MER: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare | Ekonomibladet

 

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


JUST NU: SMHI flaggar för kraftigt regn – vädret slår om totalt

2025 06 15

Från värmerekord till kraftigt regnoväder.

Under natten mellan söndag och måndag slår vädret om i hela Sverige.

– Imorgon har svalare luft tagit sig in över landet med allmänt 12-17 grader, lokalt i Götaland och Svealand kan det bli omkring 20 grader, framhåller SMHI:s meteorolog Angelica Lundberg i ett uttalande.

Enligt Lundberg kommer det regna ordentligt under natten.

– Nattens regn rör sig norrut över landet och berör främst Svealand och Norrland, lokalt kan det bli kraftigt.

Kylig veckostart

Söndagsnattens ruskväder är här för att stanna.

Veckans tre inledande dagar väntas bjuda på regn eller skurar i stora delar av landet.

Glädjebesked inför midsommar

Svenska folket kan dock glädjas åt att solen återvänder lagom till midsommarfirandet.

– I nuläget ser en högtrycksrygg ut att växa in över landet lagom till midsommarafton, vilket ger mest uppehållsväder, berättar Angelica Lundberg.

”Godast chans till sol”

Den som vill ha ordentligt med sol bör fira midsommar i södra Sverige. 

– Bäst väder med godast chans till sol och upp mot drygt 20 grader kan vi få i södra och västra Götaland, framhåller Klarts meteorolog Lasse Rydqvist i en färsk prognos.

Det säger oddsen

Spelbolaget Unibet har tidigare publicerat odds för bäst solchanser på midsommar. Här är Unibets odds på midsommarvädret, stad för stad:

Stad Regn: Ja Regn: Nej
Jönköping 14,9% 85,1%
Visby 14,9% 85,1%
Luleå 18% 82%
Norrköping 18% 82%
Uppsala 18% 82%
Umeå 16,7% 83,3%
Sundsvall 23,1% 76,9%
Kiruna 23,1% 76,9%
Stockholm 26,3% 73,7%
Göteborg 28,6% 71,4%
Malmö 30,9% 69,1%
Karlstad 30,9% 69,1%
Östersund 35,9% 64,1%

LÄS MER: UPPGIFTER: Ovanligt väderfenomen på midsommar – hela Sverige berörs

Foto: E. Witsoe

Text: Redaktionen


Historisk prischock nära – ”en dimension som vi inte har upplevt”

2025 06 15

Konflikten mellan Israel och Iran har fått oljepriset att skjuta i höjden.

Strax efter Israels inledande attack steg WTI-oljan med 12 procent och Brentoljan med 11 procent.

Om konflikten sprider sig till flera länder kan priset på ett oljefat nå uppemot 150 dollar, enligt flera beräkningar.

Flaggar för historisk prischock 

I ett värsta scenario kan konflikten sprida sig till Persiska viken, vilket skulle kunna leda till en fullständig nedstängning av oljeflödet genom Hormuzsundet. Ett sådant totalstopp skulle innebära att 20 procent av världsproduktionen försvinner.

Om scenariot blir verklighet skulle det vara den ”största oljechocken i historien”.

Det framhåller Mellanösternexperten Alexander Atarodi i en intervju med Expressen.  

– Då pratar vi om en dimension som vi inte tidigare har upplevt, säger han till tidningen.

Drivmedelspriserna kan skjuta i höjden

Om konflikten mellan Israel och Iran eskalerar ytterligare kommer det sannolikt att påverka drivmedelspriserna i Sverige. 

Iran tillhör de mäktiga oljeländerna inom Opec – en internationell organisation bestående av tolv oljerika länder.

Om landet dras in i en större militär konflikt kan det få stor påverkan på oljepriset, vilket i sin tur leder till högre drivmedelspriser i Sverige.

Det har bland annat Swedbanks råvaruanalytiker Jörgen Kennemar varnat för.

– Det är en följd av den ökade geopolitiska osäkerheten i Mellanöstern. Man är naturligtvis orolig för att det här i längden kan leda till svårigheter med tillgång på olja på den globala oljemarknaden, har Kennemar framhållit i en intervju med Sveriges Radio.

– Vi vet att Opec-länderna står för en stor del av oljeproduktionen, tillade Kennemar.

LÄS MER: Carl Bildt varnar – “Detta är bara början”

”Kan komma att dra in USA och Ryssland”

Handelsbankens råvaruexpert Christian Kopfer gör en liknande bedömning.

– Grundfrågan är ju vilken risk det finns för att ett så stort oljeland som Iran går med i en militärkonflikt som kan komma att dra in USA och Ryssland, har han sagt till DN.  

LÄS MER: Trump går ut med jättelöfte till världen – ”kommer att ske”

Foto: KOBU Agency

Text: Redaktionen