BEKRÄFTAT: Kraftig förändring för Bregott

2025 06 13

Smörprodukter, inklusive klassikern Bregott, fortsätter att rusa i pris.

Enligt jämförelsesajten Matpriskollen ökade smörpriset med 10 procent i februari.

– Konsumenter vittnar nu om hur de chockats över att Bregott, juice och smör blivit så mycket dyrare, berättade Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Nu kommer nästa smäll.

I maj steg priset på smör med 22 procent jämfört med motsvarande period i fjol, rapporterar Statistikmyndigheten, SCB.

– Smör, hårdost, grädde och gräddfil har blivit mellan 8 och 22 procent dyrare jämfört med maj i fjol, säger Carl Mårtensson, statistiker på SCB.

”Drivs av ett antal faktorer”

Enligt Matpriskollens Ulf Mazur finns det flera orsaker till prisuppgången.

– De kraftiga prisökningarna inom mejerisektorn drivs av ett antal faktorer där den grundläggande, strukturella förklaringen är att mjölkproduktionen inte håller jämna steg med den globala efterfrågan på mejeriprodukter, säger han och tillägger:

– En global efterfrågan som fortsätter att öka i takt med en växande världsbefolkning och ökat välstånd. Vi efterfrågar mer av fetare produkter, som smör och grädde, men mindre av mjölk.

LÄS MER: Stor varuhuskedja på väg mot konkurs | Ekonomibladet

”Sjunkit med 10 till 15 procent”

Kaffepriset fortsätter också uppåt. På årsbasis har priset på kaffe stigit med hela 39 procent, enligt SCB.

Samtidigt har priserna på flera grönsaker sjunkit rejält jämfört med maj i fjol.

– Blomkål har gått ner med 27 procent, priset på purjolök har sjunkit med 23 procent och priset på morötter har minskat med 20 procent under året, säger SCB:s statistiker Caroline Neander.

Svenska folket kan också räkna med prissänkningar på sill inför midsommarfirandet.

– Vid midsommar brukar butikerna satsa på prissänkningar på sill. De senaste fem åren har sillpriserna sjunkit med 10 till 15 procent jämfört med maj, säger Carl Mårtensson.

LÄS MER: Kraftig förändring av oljepriset | Ekonomibladet

Foto: Arla Sverige

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen