Bekräftat – här är Sveriges dyraste matbutik

2025 06 29

Jämförelsesajten Matpriskollen har granskat priserna i matbutikerna.

I en färsk undersökning, som DN tagit del av, har Matpriskollen undersökt vad det kostar att handla under en månad vid de stora kedjorna.

Sajten har undersökt kostnaderna för inköp av populära varukategorier som kött, fisk och chark, grönsaker och drycker hos butikskedjorna City Gross, Ica Kvantum, Ica Maxi, Stora Coop och Willys.

Resultatet visar att Stora Coop har den dyraste matkassen. Kedjan är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, rapporterar DN.

”Inte riktigt hängt med”

Månadskostnaden för matinköp på Stora Coop för en familj på två vuxna och två småbarn landar på 13 267 kronor i månaden.  Motsvarande siffra för Willys är 12 544 kronor.

– Coop har inte riktigt hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till tidningen.

Samtidigt konstaterar Mazur att Coops medlemmar kan få ner priserna, eftersom de kan utnyttja rabattkuponger och liknande erbjudanden.

– Stora Coop har ett brett sortiment som är en fördel mot lågprisbutikerna och med smart utnyttjande av bonuscheckarna blir skillnaden liten, men de blir nog inte billigaste ändå.

LÄS MER: Populärt livsmedel kan bli bristvara

Har bromsat in

Matpriserna har fortsatt att stiga under årets två första månader.

Men i mars, april och maj har det skett ett trendbrott, uppger Matpriskollen.

Efter inledningen på året med prisökningar på över 2 procent till februari, bromsade ökningarna i landets livsmedelsbutiker upp.

– Vi ser också att två kedjor, med Ica i spetsen, inte har tagit ut prisökningar i samma takt som konkurrenterna under årets fem första månader. Det sker en kamp om att vinna de pressade kunderna just nu, säger Ulf Mazur i ett uttalande.

LÄS MER: Oroväckande uppgifter för Ica

Arkivoto: Snabbgross

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen