Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom
2025 07 02
Modebranschen backar kraftigt.
Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.
Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.
Tvärtom: “Exceptionellt”
Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.
Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.
– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.
– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.
"Sålt för 770 miljoner"
Gekås högsäsong är nu.
Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.
Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.
Hittills ser det bra ut.
– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.
– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.
LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs
"Stolt – ett kvitto"
Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.
I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.
– Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.
– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.
LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”
Foto: Gekås Ullared
Text: Redaktionen