Två populära produkter orsakar storbråk

2025 07 01

Två mycket populära produkter har lett till jättebråk mellan Ikea och Biltema.

Ikea och Biltema är två av Sveriges absolut mest kända och populära detaljhandelsföretag.

Men nu har de två hamnat rejält i luven på varandra – till den grad att Ikea har valt att stämma Biltema.

Storbråket handlar om två populära produkter.

Produkter anses snarlika

Ikea stämmer Biltema för upphovsrättsintrång, rapporterar Dagens Juridik.

Ikea menar att Biltema har gjort sig skyldiga till plagiat av två klassiska Ikeaprodukter.

Det handlar dels om vattenkannan IKEA PS 2002, dels om pallen FÖRSIKTIG.

Enligt Ikea säljer Biltema två snarlika produkter.

Trots påtryckningar under våren har Biltema ännu inte slutat sälja produkterna.

Nu stämmer Ikea alltså Biltema och yrkar på totalt 4 miljoner kronor.

Ikea kräver också att Biltema stoppas från att tillverka, marknadsföra och sälja de två produkterna, rapporterar Expressen.

Biltema uppges ha fortsatt sälja produkterna trots att de har sagt att de ska sluta med det.

Ikea har själva anklagats

Nu väntar alltså en rättslig process mellan de två populära företagsjättarna.

Biltema är dock inte ensamma om att ha anklagats för plagiat.

Ikea blev nyligen själva anklagade för samma sak.

I maj i år skrev formgivaren Jessica Signell en debattartikel i DN där hon anklagade Ikea för att ha ”stulit” hennes drinkbord.

– Ikea har lanserat en möbel som är slående lik mitt 20 år gamla drinkbord ”Eve”. Och det är inte första gången, skrev Jessica Signell i debattartikeln.

Formgivaren anklagade Ikea för hyckleri.

– Företaget ”hyllar skandinavisk design” men sänder samtidigt budskapet: Det är okej att stjäla, menade hon.

Jessica Signell framhöll också att det är svårt för enskilda formgivare att hävda sina rättigheter gentemot ett så stort och resursstarkt företag som Ikea.

– Eftersom Ikea har resurser att hantera juridiska tvister på ett sätt som formgivare och mindre producenter inte har går företaget i praktiken fritt från konsekvenser, skrev hon.

Men nu är det alltså Ikea själva som anklagar Biltema för plagiat.

LÄS OCKSÅ: Jättesatsning från Ikea - stort glädjebudskap till alla kunder

Oväntad satsning från Netflix - "Hisnande"

Foto: Ikea resp Biltema CC

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen