McDonalds får beröm – restauranger sågas

2025 07 05

Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig bättre än vanliga restauranger i ett specifikt hänseende.

I januari 2024 började en ny lag gälla i Sverige.

Enligt lagen måste alla restauranger som serverar mer än 150 take away-måltider om dagen erbjuda flergångsförpackning.

Men nästan alla struntar i lagen. Hamburgerkedjor som McDonalds sköter sig dock bättre.

Många struntar i lagen

Restauranger som säljer take away-måltider måste alltså erbjuda möjligheten att köpa maten i en låda som kan återanvändas.

Men de flesta struntar i det, rapporterar Sydsvenskan, som har gjort en stor kartläggning som visar att nästan alla serverar i plastlådor utan alternativ.

Samtidigt visar en Novus-undersökning att 72 procent av svenskarna inte ens känner till att de har rätt att bli erbjudna förpackningar som kan återanvändas, enligt tidningen.

Men hamburgerkedjorna sköter sig alltså bättre.

Hamburgerkedjor sköter sig bättre

McDonalds, Burger King och Max erbjuder möjligheten att välja dryck i en flergångsmugg. Den kommer ofta med en pantkostnad, till exempel 20 kronor hos Max, som man får tillbaka när man lämnar tillbaka muggen.

Dessutom är omslaget till hamburgaren och pommesen undantagna eftersom de är gjorda av papper, enligt tidningen.

Sammantaget sköter sig alltså McDonalds och de andra hamburgerkedjorna bättre än andra restauranger.

Överlag verkar take away-lagen ge väldigt liten effekt, och enligt Håll Sverige Rent skulle det nog behöver ett gemensamt system för återanvändbara lådor för att det ska fungera.

– Man kan inte förvänta sig att en konsument anpassar sitt vardagsmönster bara för att köpa kaffe på precis samma kedja varje gång. En dag kanske det är McDonalds och nästa Pressbyrån, säger Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz till tidningen.

Kan få böter

Det har funnits stora förhoppningar om att take away-lagen ska ge effekt, eftersom det inte är hållbart att tillverka lådor av plast för engångsförbrukning.

Sverige har därför satt upp ett djärvt mål.

– I Sverige är målet att förbrukningen av muggar och matlådor som är engångsplastprodukter ska ha minskat med 50 procent från och med år 2026 jämfört med förbrukningen år 2022, uppger Naturvårdsverket på sin hemsida.

Det målet tycks dock ligga långt borta. Och många tycks ignorera lagen, trots att det kan få konsekvenser.

– Om en verksamhet säljer mat eller dryck i en engångsmugg eller engångsmatlåda och inte erbjuder möjligheten att få mat och dryck serverad i återanvändbara muggar eller matlådor kan verksamheten komma att bli ålagd att betala en miljösanktionsavgift på 10 000 kronor, upplyser Naturvårdsverket.

Foto: McDonalds resp Spacekid

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och köttförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 11

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS MER: Anrik kedja går i konkurs – hundratals butiker påverkas

Foto: Axfood

Text: Redaktionen