Fiasko för Putin – rysk nationalsymbol kollapsar

2025 07 10

Vodkaproduktionen i Ryssland störtdyker.

Rysslands diktator Vladimir Putin påstår att ryska folket dricker allt mindre alkohol och istället ägnar sig åt sport.

– Sluta dricka och börja åka skidor, sade Putin i maj, enligt Politico.

Nu "kollapsar" produktionen av starksprit i Ryssland, rapporterar samma tidning.

Samtidigt som statistiken också visar att ryssarna dricker mer än någonsin.

Rysk "nationalsymbol"

Skälet till det plötsliga fiaskot bedöms vara sanktioner i väst, något som Putin tidigare påstått inte påverkar Ryssland.

Men den ryska myndigheten för alkoholmarkandsreglering uppgav den här veckan att spritproduktionen minskar med över 16 procent under det första halvåret 2025.

Värst är det för vodkan, som beskrivs som en nationalsymbol i Ryssland.

Drycken användes periodvis på 1990-talet som en nationell valuta och är en både hyllad och central del av den ryska kulturen.

– Officiella uppgifter visar att vodkaproduktionen minskat med 10,9 procent jämfört med föregående år, från 33,40 miljoner dekaliter år 2024 till 31,38 miljoner dekaliter under motsvarande period 2025, skriver Politico.

LÄS MER: Massflykt i Ryssland – pengar flödar ut

Står för 60 procent

I statistiken framgår dessutom att ryska folket drack mer under 2024 än vad som skett under de senaste åtta åren.

Medborgarna har till stor del bytt ut vodkan mot framför allt rom, whiskey, brandy och tequila, enligt den ryska revisionsbyrån Finexpertisa.

Försäljningen för dessa produkter har ökat med 10,2 procent, vilket i flera regioner överträffar vodkaförsäljningen.

– Men vodka är fortfarande den mest populära drycken i hela landet och står för 60 procent av försäljningen årligen, framhåller emellertid den amerikanska tidningen.

Sanktionerna anledningen

Höjda alkoholpriser och förbud mot export av alkohol till EU och USA till följd av sanktioner beskrivs som de utlösande faktorerna till vodkaproduktionens nedgång.

Framför allt har exportförbudet orsakat ett kraftigt fall i intäkterna för ryska vodkaproducenter, enligt en rysk statlig rapport som publicerades i juni.

LÄS MER: EU planerar med USA – vill slå till stenhårt mot Ryssland

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Världsberömd tv-serie gör comeback – efter 15 år

2025 07 11

En av de mest ikoniska tv-serierna i modern tid återvänder.

För 15 år sedan sändes det sista avsnittet av dramakomediserien Scrubs.

Nu kommer serien tillbaka.

Tv-kanalen ABC bekräftar att succéserien är planerad för en omstart redan 2025-26, rapporterar The Variety.

Det kommer dessutom att vara samma skådespelare som medverkar, vilket innebär att originalseriens stjärna Zach Braff, som spelar huvudkaraktären John Dorian, kommer att finnas med.

– Scrubs betyder så oerhört mycket för mig. Jag är så exalterad över att få ihop gänget igen, säger seriens skapare Bill Lawrence enligt samma tidning.

Nominerad till fina priser

Scrubs är en amerikansk serie som utspelar sig på det fiktiva sjukhuset Sacred Heart Hospital.

Serien sändes under nio säsonger där tittarna fick följa en grupp unga läkare under deras första år i yrket och deras professionella som personliga utveckling.

Framför allt följer den John Dorian, J.D., och hans dagdrömmar och fantasier.

Under åren då dramakomedin sändes blev den både nominerad och vann flera Golden Globes, Emmy Awards, Peabody Awards och andra utmärkelser.

LÄS MER: Jättefiasko för nya filmen – “En enorm besvikelse”

Kultstatus

När serien nu ska återvända är det med de gamla Scrubskollegorna Tim Hobert och Aseem Batra som exekutiva producenter.

Redan i december förra året uppgavs serien ha börjat planeras för comeback.

Det var dock först nyligen som det rapporterades om att Zach Braff skulle medverka.

Scrubs sändes under totalt nio säsonger mellan 2001 och 2010. 

I Sverige visades serien initialt på TV3 under namnet “Första hjälpen”. Senare togs komedin över av TV6 som då sände den under dess originalnamn.

På omdömessajten Imdb rankas Scrubs med betyget 8,4 av 10. Den har genom åren byggt upp en lojal tittarbas och köttförklarats av många tittare.

LÄS MER: Nya biofilmen gör braksuccé – tre miljarder kronor första helgen

Foto:

Text: Redaktionen


Stor matkedja förutspås lägga ned – och det är inte Coop

2025 07 11

Krislarmen om Coop har duggat tätt de senaste åren.

Förra veckan framhölls i matjättens årsredovisning att Coop Syd kan gå i konkurs till följd av att förlusterna rasar.

På fredagen är det en annan matkedja som visar röda siffror.

City Gross, som förra året förvärvades av Willyskoncernen Axfood, går minus 45 miljoner kronor i rörelseresultatet.

– Det negativa resultatet förklaras främst av en lägre bruttomarginal som en följd av satsningar på att stärka prispositionen, skriver Axfood i en rapport för årets första kvartal.

Förutspås lägga ned: “varumärket dör”

City Gross tillväxt är blygsam. Den ligger på blott 3 procent jämfört med WIllys 10 procent under årets tre första månader.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, har nyligen uttryckt att City Gross lever på lånad tid.

Han ser framför sig att matbutikerna kommer lägga ned helt.

– Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? säger Ulf Johansson till Dagligvarunytt.

City Grossbutiker blir Willysbutiker

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konverter City Grossbutiker till Willysbutiker.

En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Konkurrenten knappar in på Ica – “Avståndet aldrig varit mindre”

Axfood: lönsamhet först om ett år

I ett uttalande framhäver Axfood att koncernen har “bra momentum i Willys, Hemköp och snabbgross”. Vidare menar matjätten att det arbetas för att fortsätta utveckla City Gross.

City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, låter det i fredagens utskick.

– Innevarande år är ett omställningsår och vi arbetar fokuserat enligt plan för att stärka butikskedjan för framtiden och nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

Foto: Axfood

Text: Redaktionen