Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”
2025 07 18
Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.
Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.
Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.
Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.
Kritiserat paket
Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.
I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.
– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.
Ökad synlighet
Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.
Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.
– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostadsförsäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.
”I gränslandet”
Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.
Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.
– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.
– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.
Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.
Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.
Foto: Hemnet
Text: Redaktionen