”Aldrig skådat” attackpaket till Ukraina – skräckbesked för Ryssland

2025 07 28

Ett “oöverträffat” vapenpaket är på väg till Ukraina.

Det konstaterar det amerikansk-tyska mjukvaruföretaget Auterion.

Tiotusentals manuellt styrda ukrainska drönare kommer att förvandlas till AI-styrda attacksystem efter att ett nytt avtal står klart mellan företaget och Pentagon, rapporterar Financial Times.

Drönarna kommer då att kunna spåra rörliga mål från så långt som en kilometer.

– Det vi erbjuder är att ta ett steg längre än vad som finns på slagfältet just nu, nämligen att gå över till AI-baserad målsökande och svärmtaktik, säger Lorenz Meier, vd på Auterion, till tidningen.

33 000 på väg: "Oöverträffat"

Programvaran i drönarna används redan av Ukraina.

Men det nya åtagandet är “tio gånger större”, enligt Meier. Han kallar beskedet för “oöverträffat”.

– Vi har skickat tusentals och vi skickar nu tiotusentals, säger vd:n.

Totalt ska 33 000 AI-drivna attacksystem levereras före årets slut.

Enligt Meier går hans företag “i bräschen” för amerikansk-ukrainsk samproduktion.

– Det handlar i grund och botten om att erkänna att den hårdnande stridskraft som har skett i Ukraina när det gäller drönarprodukter är relevant. Att det är ett sätt att stödja Ukraina, men det är också en teknik som Natoländerna vill ta del av.

"Nästa utveckling"

Efter att Ryssland inledde sin fullskaliga invasion för tre år sedan har Ukraina blivit en “testplats” för banbrytande militär teknologi, skriver Financial Times.

Tidningen beskriver huvudstaden Kyiv som “världens drönarhuvudstad”.

Enligt Meier kommer Auterions programvara att möjliggöra “nästa utveckling inom krigföring”.

– Vilket skulle göra det möjligt för svärmar av autonoma drönare att kommunicera med varandra, framhäver FT.

LÄS MER: USA säger ja – dags att slå tillbaka mot Ryssland

Slår hårt mot Ryssland

Ukrainska motattacker mot ryska mål genom drönare har varit både effektivt och psykologiskt påfrestande för Ryssland. Bland annat har Ukraina lyckats träffa ryska flygbaser, oljeraffinaderier och infrastruktur långt in i Ryssland.

Igår ställde den årliga militärparaden i Sankt Petersburg in för första gången på grund av säkerhetsskäl, uppgav Moscow Times.

Auterion har huvudkontor i Virginia, USA och kontraktet med Pentagon är värt närmare 50 miljoner dollar.

LÄS OCKSÅ: Panik i Ryssland – på väg mot massiv konkursvåg

Foto: Sociala medier resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen