Ryssland inleder samarbete med militärstyre

2025 07 29

Ryssland utökar sina kärnkraftsambitioner.

Rysslands ledare Vladimir Putin har tecknat ett nytt kärnkraftsavtal med Nigers militärstyre.

Det är ett omfattande samarbetsavtal om civil kärnkraft. Avtalet innefattar bland annat byggandet av kärnkraftverk, elnätsinfrastruktur och utbildningsprogram för lokal arbetskraft, rapporterar The Moscow Times.

– Vår uppgift är inte bara att delta i uranutvinning. Vi måste skapa ett helt system för utveckling av kärnenergi i Niger, säger Rysslands energiminister Sergej Tsivilev, enligt samma tidning.

Avtalet ses som en del av en bredare strategi från Moskva att fördjupa sitt fotfäste i Sahelregionen, där flera västländer dragit sig tillbaka efter politisk instabilitet.

Energi i fokus

Niger är ett av världens mest uranrika länder, men majoriteten av befolkningen saknar fortfarande tillgång till stabil elförsörjning.

– Projektet är en omfattande infrastruktursatsning för att förse landet med elektricitet, säger Tsivilev.

Utöver energidelen inkluderar överenskommelsen även satsningar på medicin och teknisk utbildning – något som enligt båda parter ska skapa långsiktig utveckling.

Rysslands stöd

Niger har varit under militärstyre sedan juli 2023, då general Abdourahamane Tiani genomförde en statskupp.

USA och EU fördömde händelsen, och Washington drog då tillbaka sin militära närvaro från landet 2024, vilket avslutade nästan ett decennium av antiterrorism-samarbete.

Ryssland har valt att agera i motsatt riktning.

Kort efter kuppen uttryckte Moskva stöd för det nya styret och varnade för militära ingripanden från den västafrikanska samarbetsorganisationen ECOWAS.

I januari 2024 undertecknade Niger och Ryssland en försvarspakt, och bara några månader senare anlände 100 ryska militära instruktörer med utrustning för att stärka Nigers väpnade styrkor.

Bredare samarbete

Utöver kärnkraftsavtalet diskuterade Tsivilev och general Tiani också inrättandet av en gemensam rysk-nigerisk kommission för handel och ekonomiskt samarbete.

Planer finns på att bredda samarbetet till andra sektorer som transport, jordbruk och gruvdrift.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Priset skjuter i höjden för populär dryck

2025 08 02

Efterfrågan exploderar på superdrycken – men odlingarna hinner inte med.

Matcha te, den gröna drycken med rötter i japansk ceremoniell tradition, har på kort tid gått från att vara en nischprodukt till en global livsstilstrend.

Produktionen av matcha har nästan tredubblats mellan 2010 och 2023, enligt Japans jordbruksdepartement. I Sverige ser matcha-boomen heller inte ut att dö inom en snar framtid.

Den svaga yenen har dessutom gjort japanska varor, som matcha, mer attraktiva för utländska konsumenter.

I staden Uji, som är känd för sin matcha-produktion, börjar konsekvenserna dock nu märkas i butikshyllorna.

– Vi har tvingats införa ransonering. Varje kund får bara köpa en burk, säger Atsuko Mori, anställd på Camellia Tea Ceremony, till BBC.

Priserna skjuter i höjden

Samtidigt ökar priserna dramatiskt. Te-kedjan Chazen i Tokyo rapporterar om en prisuppgång på hela 30 procent det senaste året.

USA:s nya importtull på 15 procent för japanska varor förvärrar situationen ytterligare för de som säljer den gröna drycken.

– Vi befinner oss i en storm just nu. Efterfrågan är enorm, samtidigt som produktionen har sina begränsningar, säger en anställd på Chazen, till samma tidning.

Krisen förvärras

Det är dock inte bara den ökade efterfrågan som skapat bristen. Klimatförändringar har också satt press på teodlingarna.

Värmeböljor har under sommaren skadat många skördar, särskilt i Kyoto-regionen som står för en fjärdedel av Japans tencha, bladen som används för att tillverka matcha.

Dessutom lider Japan av en växande brist på jordbrukare, vilket ytterligare försvårar situationen.

Unga människor vill inte längre bli teodlare. Det gör att jordbrukare inte hinner med i samma takt som efterfrågan växer.

Hopp om stabilisering

Trots den pågående krisen finns det viss optimism. Masahiro Nagata, medgrundare till te-kedjan Matcha Tokyo, tror att marknaden så småningom kommer att stabiliseras.

– Matcha av låg kvalitet säljs till höga priser just nu, men det tror vi inte håller i längden. Vi tror att efterfrågan kommer att plana ut om två till tre år, säger han till BBC.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen