Rysk partner byter sida – Tung smäll för Putin

2025 08 02

Indiens största oljebolag byter spår.

Efter Donald Trumps utspel om sanktioner mot köpare av rysk olja trappar Indien ner samarbetet med Ryssland och vänder sig västerut.

Indiens största statliga oljebolag, Indian Oil, har nyligen köpt minst fem miljoner fat amerikansk råolja, enligt uppgifter till Bloomberg.

Rekordorder under veckan

Bolaget, som driver hälften av landets 20 raffinaderier, har genomfört flera större upphandlingar under veckan – något som analytiker menar tyder på ett tydligt skifte i strategi.

– Vi ser det ökade köpbeteendet från Indien som ett tecken på att landet vill diversifiera sina leveranser och minska beroendet av Ryssland, säger Livia Gallarati, chef för globala oljeanalyser på konsultföretaget Energy Aspects, till Bloomberg.

Tidigare i veckan köpte Indian Oil även fyra miljoner fat västafrikansk olja samt två miljoner fat från Förenade Arabemiraten.

Indisk omsvängning

Skiftet kommer efter att USA:s president Donald Trump hotat med att införa 100-procentiga tullar på all olja som importeras från Ryssland.

Han har särskilt riktat kritik mot Indien, som han menar finansierar Rysslands krig i Ukraina genom sina oljeinköp.

– Indien kommer att bestraffas om de fortsätter köpa rysk olja när resten av världen vill stoppa dödandet i Ukraina, sade Trump tidigare i veckan på plattformen Truth Social.

Som svar har Indiens regering instruerat sina statligt ägda raffinaderier att ta fram planer för att köpa icke-rysk olja. Enligt Reuters har dessa raffinaderier redan pausat sina inköp från Ryssland.

Stor oljeimportör

Indien är världens tredje största oljeimportör och har sedan 2022, efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina – blivit en av Moskvas viktigaste oljehandelsparter.

Men nu verkar det finnas en beredskap för att bryta det beroendet.

Redan i juli 2025 uttryckte energiminister Hardeep Singh Puri att Indien klarar sig utan rysk olja om USA inför sekundära sanktioner mot köparländer.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Oväntad orsak ökar risken för lungcancer – inte vad folk tror

2025 08 03

En ny studie kopplar ett överraskande ämne till lungcancer.

Konsumtion av ultraprocessad mat har upptäckts kunna öka risken för lungcancer, även hos personer som aldrig rökt. Detta slår hål på den gamla myten om att rökning är den enda ledande orsaken till sjukdomen.

Studien, som publicerats i The journal Thorax, analyserar kostvanor hos över 100 000 personer och visar att de som åt mest ultraprocessad mat hade 41 % högre risk att diagnostiseras med lungcancer jämfört med de som åt minst, även efter att forskarna tagit hänsyn till faktorer som rökning.

– Den här studien tyder starkt på att ultraprocessad mat kan bidra till risken för lungcancer, säger Dr. David Katz, expert på förebyggande medicin, till CNN.

Skadliga ämnen

Ultraprocessad mat består av livsmedel med ingredienser som sällan eller aldrig används i vanliga kök, ofta med tillsatser för att göra maten mer smakrik eller hållbar.

Exempel på dessa är läsk, chips, chicken nuggets och färdiglagade soppor.

– Industriell bearbetning förändrar matens näringsinnehåll och kan skapa skadliga ämnen, förklarar forskarna bakom studien.

Dessa ämnen kan komma från både tillsatser eller förpackningsmaterial.

Skadar immunförsvaret

Det är välkänt att rökning tros ha varit den ledande orsaken till lungcancer, men även icke-rökare kan drabbas, vilket pekar på andra riskfaktorer.

Forskarna menar att ultraprocessad mat kan driva inflammation och skada immunsystemet, vilket kan skapa en miljö där cancer lättare utvecklas.

– Ultraprocessad mat är ofta låg på nyttiga fetter som omega-3, som är viktiga för kroppens försvar, säger Tom Brenna professor i kostvetenskap och kemi vid Dell Medical School vid University of Texas i Austin, till CNN.

Minska risken 

Forskarna och experterna uppmanar till att prioritera naturliga och minimalt processade livsmedel i den mån det går.

– Läs ingredienslistor och undvik produkter med långa och okända namn. Satsa istället på naturliga livsmedel när det är möjligt, säger Marica Zhang, expert inom nutritionsepidemiologi.

Foto: National Cancer Institute

Text: Redaktionen


Planerat jättebygge i blåsväder – hotar svensk skyddszon

2025 08 03

Ett nytt vägbygge väcker starka känslor i Sverige.

En ny motorvägsplan i södra Stockholm är nu i sitt slutskede – men kritiken mot planerna är massiv.

Tvärförbindelse Södertörn har diskuterats i decennier, men när Trafikverket nu inväntar regeringens klartecken för byggstart har Naturskyddsföreningen valt att överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen.

Anledningen är att den planerade vägen skär rakt genom sex naturreservat.

– Den biltrafik som ska ledas in i hittills opåverkade områden är ett otroligt ingrepp. Det betyder att det blir både buller och ökade utsläpp, säger Marica Lindblad från Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Reservatens skydd måste till viss del upphävas för att bygget ska kunna genomföras. Något som enligt Lindblad hotar förtroendet för hela idén med naturskydd. Hon menar att folk kommer känna sig lurade, då naturreservat inte bör ha en motorväg byggt igenom.

”Behövs för säkerheten”

Enligt Trafikverket är det nya vägnätet nödvändigt, både för trafiksäkerhet och framkomlighet. Väg 259 i området har länge varit olycksdrabbad och tung trafik från bland annat Norviks hamn behöver styras om från innerstan.

– Vägen är i dag är en av länets mest olycksdrabbade vägar, därför behövs en ny och säkrare väg. När regeringen har fattat beslut om byggstart kan vi inleda arbetet med att förbättra säkerheten och framkomligheten för bilister, cyklister, gångtrafikanter och för godstrafik, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef för Tvärförbindelse Södertörn.

Myndigheten framhåller också att hänsyn tagits till miljön genom att cirka en fjärdedel av vägen byggs i tunnel – bland annat under Flemingsbergsskogen, och att ekodukter och faunapassager ska byggas.

Alternativa lösningar avslås

Motståndet kommer inte enbart från naturvårdshåll. Kritiker menar att Trafikverket borde ha förbättrat det befintliga vägnätet i stället för att planera ett helt nytt bygge.

– Under hela den här långa tiden har man nästan inte gjort något åt den befintliga vägen. Vilket gör att många kanske tycker att de inte kommer fram och att det är köer på morgnarna, säger Magnus Berglund, ordförande i Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Foto: U Yildirim

Text: Redaktionen