Ny trafikskylt förvirrar – kan leda till saftiga böter

2025 08 02

En nyinförd vägskylt på bilvägarna kan ge flera tusen i böter.

Sedan den 1 juli har en ny vägskylt börjat dyka upp på några av Spaniens mest trafikerade vägar – och många förare vet fortfarande inte vad den innebär.

Den blå skylten med en bil, två personer och en pil framåt markerar ett körfält som är reserverat för så kallade samåkningsfordon.

Det innebär att fordonet måste ha minst två personer ombord för att få använda det aktuella körfältet, rapporterar den spanska tidningen SUR.

Vad betyder "2+"-skylten?

Skylten, tekniskt kallad S-51b, är en del av en nationell strategi för att minska trafikbelastning, främja miljövänligare resor och uppmuntra till samåkning.

– Syftet är att avlasta de mest trafikerade vägarna och göra transporterna mer hållbara, säger en talesperson för det spanska trafikverket DGT, till SUR.

Även om regeln är till för att främja miljön är det många på vägarna som fortfarande inte har koll på vem och vilka fordon vägskylten berör.

Vem får köra?

Förutom bilar med minst två passagerare omfattar regeln även motorcyklar med två personer samt skåpbilar som inte väger mer än 3 500 kilo – så länge de också har minst två personer ombord.

Det finns dock undantag.

Vissa fordon får använda körfälten även med en ensam förare. Det gäller till exempel elbilar och miljöklassade fordon med korrekt symbol och handikappanpassade fordon med V-15-skylt.

Förutom ovanstående bilar gäller det dessutom för bussar, taxibilar och licensierade hyrfordon.

– Skylten gäller inte alla rakt av. Det är viktigt att förarna känner till undantagen, annars riskerar de böter helt i onödan, uppger DGT.

Kan bötfällas

Att ignorera S-51b-skylten kan bli dyrt. Den som kör i det reserverade körfältet utan att uppfylla kraven riskerar 200 euro i böter, enligt SUR.

Däremot dras inte körkortet in.

Skyltarna är än så länge relativt nya och finns bara på vissa större vägar, men fler kan tillkomma inom kort.

Tills dess bör både turister och lokalbor hålla ögonen öppna för att undvika att riskera böter.

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen


Oväntad orsak ökar risken för lungcancer – inte vad folk tror

2025 08 03

En ny studie kopplar ett överraskande ämne till lungcancer.

Konsumtion av ultraprocessad mat har upptäckts kunna öka risken för lungcancer, även hos personer som aldrig rökt. Detta slår hål på den gamla myten om att rökning är den enda ledande orsaken till sjukdomen.

Studien, som publicerats i The journal Thorax, analyserar kostvanor hos över 100 000 personer och visar att de som åt mest ultraprocessad mat hade 41 % högre risk att diagnostiseras med lungcancer jämfört med de som åt minst, även efter att forskarna tagit hänsyn till faktorer som rökning.

– Den här studien tyder starkt på att ultraprocessad mat kan bidra till risken för lungcancer, säger Dr. David Katz, expert på förebyggande medicin, till CNN.

Skadliga ämnen

Ultraprocessad mat består av livsmedel med ingredienser som sällan eller aldrig används i vanliga kök, ofta med tillsatser för att göra maten mer smakrik eller hållbar.

Exempel på dessa är läsk, chips, chicken nuggets och färdiglagade soppor.

– Industriell bearbetning förändrar matens näringsinnehåll och kan skapa skadliga ämnen, förklarar forskarna bakom studien.

Dessa ämnen kan komma från både tillsatser eller förpackningsmaterial.

Skadar immunförsvaret

Det är välkänt att rökning tros ha varit den ledande orsaken till lungcancer, men även icke-rökare kan drabbas, vilket pekar på andra riskfaktorer.

Forskarna menar att ultraprocessad mat kan driva inflammation och skada immunsystemet, vilket kan skapa en miljö där cancer lättare utvecklas.

– Ultraprocessad mat är ofta låg på nyttiga fetter som omega-3, som är viktiga för kroppens försvar, säger Tom Brenna professor i kostvetenskap och kemi vid Dell Medical School vid University of Texas i Austin, till CNN.

Minska risken 

Forskarna och experterna uppmanar till att prioritera naturliga och minimalt processade livsmedel i den mån det går.

– Läs ingredienslistor och undvik produkter med långa och okända namn. Satsa istället på naturliga livsmedel när det är möjligt, säger Marica Zhang, expert inom nutritionsepidemiologi.

Foto: National Cancer Institute

Text: Redaktionen


Planerat jättebygge i blåsväder – hotar svensk skyddszon

2025 08 03

Ett nytt vägbygge väcker starka känslor i Sverige.

En ny motorvägsplan i södra Stockholm är nu i sitt slutskede – men kritiken mot planerna är massiv.

Tvärförbindelse Södertörn har diskuterats i decennier, men när Trafikverket nu inväntar regeringens klartecken för byggstart har Naturskyddsföreningen valt att överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen.

Anledningen är att den planerade vägen skär rakt genom sex naturreservat.

– Den biltrafik som ska ledas in i hittills opåverkade områden är ett otroligt ingrepp. Det betyder att det blir både buller och ökade utsläpp, säger Marica Lindblad från Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Reservatens skydd måste till viss del upphävas för att bygget ska kunna genomföras. Något som enligt Lindblad hotar förtroendet för hela idén med naturskydd. Hon menar att folk kommer känna sig lurade, då naturreservat inte bör ha en motorväg byggt igenom.

”Behövs för säkerheten”

Enligt Trafikverket är det nya vägnätet nödvändigt, både för trafiksäkerhet och framkomlighet. Väg 259 i området har länge varit olycksdrabbad och tung trafik från bland annat Norviks hamn behöver styras om från innerstan.

– Vägen är i dag är en av länets mest olycksdrabbade vägar, därför behövs en ny och säkrare väg. När regeringen har fattat beslut om byggstart kan vi inleda arbetet med att förbättra säkerheten och framkomligheten för bilister, cyklister, gångtrafikanter och för godstrafik, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef för Tvärförbindelse Södertörn.

Myndigheten framhåller också att hänsyn tagits till miljön genom att cirka en fjärdedel av vägen byggs i tunnel – bland annat under Flemingsbergsskogen, och att ekodukter och faunapassager ska byggas.

Alternativa lösningar avslås

Motståndet kommer inte enbart från naturvårdshåll. Kritiker menar att Trafikverket borde ha förbättrat det befintliga vägnätet i stället för att planera ett helt nytt bygge.

– Under hela den här långa tiden har man nästan inte gjort något åt den befintliga vägen. Vilket gör att många kanske tycker att de inte kommer fram och att det är köer på morgnarna, säger Magnus Berglund, ordförande i Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Foto: U Yildirim

Text: Redaktionen