Över 80 döda på en månad i turistparadis

2025 08 03

En populär turistdestination skakas av 83 döda på en månad.

I den italienska bergskedjan Dolomiterna har det skett ovanligt många dödsfall den senaste månaden.

Bergskedjan är drabbad av överturism, och många ger sig ut på farliga äventyr utan förberedelse – ofta inspirerade av vad de sett i sociala medier.

Förra veckan räddades exempelvis en kock på 3600 meters höjd – mitt i natten, iklädd gympaskor.

Rekordmånga döda

Den senaste månaden har över 80 personer dött i de italienska alperna, rapporterar Corriere della Sera.

– I bergen har 83 dött och 5 försvunnit på en månad, jag har aldrig sett en sådan sommar tidigare, berättar Maurizio Dellantonio, chef för fjällräddningen Cnsas, för tidningen.

Det sker cirka tre dödsfall om dagen, och antalet räddningsinsatser har ökat med 20 procent jämfört med snittet.

En av förklaringarna är att turistdestinationen överbefolkas av turister. Och många söker sig upp i bergen, inte bara i jakt på äventyr, utan också på grund av värmen.

Bland de 83 dödsfallen finns alltifrån olyckor till sjukdomsfall.

– Sextio procent är vandrare. De halkar och skadar sig. Sjukdom spelar också en stor roll: vissa mår inte bra, men de ger sig ut ändå. De återstående 40 procenten är bergsklättrare, cyklister och fallskärmshoppare. Många känner inte sina gränser, säger Maurizio Dellantonio till tidningen.

3 600 meters höjd – i gympaskor

Han berättar en häpnadsväckande historia om en kock som gav sig ut i bergen efter jobbet.

– Förra veckan, i Val Senales, åkte vi för att hämta en trettioårig kock som hade bestämt sig för att nå Cima Palla Bianca, på 3 600 meters höjd, han gav sig av på kvällen, efter sitt arbetspass, berättar Maurizio Dellantonio.

– När han hade nått 3 100 meter, mitt i natten, ringde han oss eftersom han frös. Han hade bara sneakers på sig, säger fjällräddaren till tidningen.

Många ger sig alltså ut helt oförberedda, och skaffar sig heller ingen information.

När fjällräddningen tvingas ingripa så kostar det pengar, men många turister vägrar betala för hjälpen – även när deras liv har räddats.

Sociala medier inspirerar

En delförklaring bakom överturismen uppe i bergen och de många olyckorna, tros vara att många inspireras av sociala medier.

– Man tar ett foto och skriver: ”Jag nådde toppen.” Nästa dag försöker folk göra detsamma omedelbart, även utan att förbereda sig. Förr brukade de ringa till mig mig: ”Är den där stigen säker?” berättar han.

Men idag ger sig folk av oförberedda och utan att be om information – vilket alltså har lett till ovanligt höga dödstal i de italienska Dolomiterna.

Foto: DS Pablo

Text: Redaktionen


JUST NU: Livsmedelsverket varnar för populär mat

2025 08 21

Italien skakas av flera dödsfall som orsakats av botulism – en sällsynt men allvarlig förgiftning som orsakas av ett toxin från bakterien Clostridium botulinum.

Dödsfallen kopplas till olika maträtter.

Två kvinnor har dött efter att ha ätit guacamole på en festival på Sardinien och tidigare i augusti omkom tre personer i Kalabrien efter att ha konsumerat mackor med korv och grönsaker.

Varnar för populära mattrenden

De livsfarliga bakterierna förstörs vanligtvis vid korrekt tillagning av mat.

Men om tillagningen är otillräcklig kan sporerna överleva.

I Italien kopplas dödsfallen till inlagd mat – i synnerhet hemlagade konserver.

Nu går Livsmedelsverket ut med en skarp uppmaning till alla som gör egna inläggningar.

Enligt myndigheten är det väldigt viktigt att följa den så kallade ”1–2–3-lagen” – ett inläggningsrecept med 1 del 12-procentig ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten i kombination med kylförvaring.

– Det är fantastiskt att man kan ta vara på det som man får från sina odlingar. Genom att följa beprövade recept går det bra, men man ska inte hålla på och mixtra med recepten på egen hand, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Om man inte är vaksam kan den inlagda maten förvandlas till livsfarlig föda.

– Det räcker med ett snapsglas rent botulinumtoxin för att döda hela Sveriges befolkning. Toxinet blockerar nervimpulser till den viljestyrda (tvärstrimmiga) muskulaturen och kan orsaka förlamningar, inklusive i andningsmuskulaturen, framhåller Folkhälsomyndigheten.

Förebyggande åtgärder

Folkhälsomyndigheten rekommenderar allmänheten att vidta följande förebyggande åtgärder för att undvika botulism:

- Hemkonserverade grönsaker ska kokas i minst tre minuter före konsumtion

- Livsmedel som rökt lax och liknande produkter ska förvaras kallt och inte överskrida angiven hållbarhetstid.

- Konservering ska ske under förhållanden som förhindrar tillväxt av Clostridium botulinum, exempelvis genom sur eller salt miljö.

- Vid hantering av rökt fisk bör den färdigrökta produkten kylas snabbt till +4 °C. Vakuumförpackad fisk ska förvaras vid högst +4 °C och inte lagras längre än tre veckor.

- Vid inläggning av sill eller gravning av fisk är det avgörande att följa recepten exakt. Salt ska inte bytas ut mot mineralsalt (till exempel Seltin) och ättikslagens styrka får inte minskas. Det är även viktigt att inte lägga in större mängder fisk än vad som anges i receptet.

Foto: J. Briscoe

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked från Willys

2025 08 21

Axfood, som äger bland annat Willys, Hemköp och City Gross, går bättre än någonsin.

Under andra kvartalet 2025 hade Willys omkring 3 procent fler kunder jämfört med samma period i fjol, enligt en granskning från Dagligvarunytt och Yougov.

Samtidigt hade kedjan det klart största konceptet i branschen, mätt i antalet köpare, och nådde vid minst ett tillfälle 62,2 procent av hushållen.

Yougovs dagligvaruanalytiker Fredrik Bendz kallar siffrorna för en ”all time high för Willys”.

–  Först och främst handlar det om att konsumenterna ser Willys som ett prisvärt alternativ. Pris är fortsatt viktigt för väldigt många svenskar, säger han till Dagligvarunytt.

Historiskt nära Ica

Granskningen visar också att Axfood knappar in på Ica.

Axfoods kundstock var 8,6 procent mindre än Icas under andra kvartalet – en minskning med 3,3 procentenheter jämfört med i fjol och det minsta avståndet mellan matjättarna hittills.

– Det är väldigt spännande att följa kundkampen mellan Ica och Axfood, konstaterar Fredrik Bendz.

LÄS MER: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Tar marknadsandelar

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har summerar ett starkt andra kvartal för koncernen.

Enligt Margulies ökade omsättningen med 23 procent totalt och 9 procent exkluderat City Gross, som förvärvades i november förra året.

– Det är tydligt att allt fler konsumenter väljer att handla hos oss. Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén Sveriges billigaste matkasse, säger vd:n.

– Med Willys starka position som Sveriges mest rekommenderade dagligvarukedja redovisar butikskedjan under kvartalet en kraftig tillväxt som var högre än marknadens, såväl totalt som på jämförbar basis. Sammantaget ökade Willys omsättning med 10 procent.

LÄS MER: Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen