SMHI varnar för oväder

2025 08 04

Regn och blåst slår mot olika delar av landet.

Det skakiga sommarvädret fortsätter i Sverige.

SMHI utfärdar nu en gul varning för hårda till mycket hårda byvindar, och lokalt stormbyar, i väst på tisdagen.

Varningen gäller ett område som täcker bland annat Karlstad, Uddevalla, Trollhättan och Göteborg.

SMHI varnar

Varningen påverkar södra Värmlands län, västra och norra Västra Götalands län, nordligaste Hallands län, samt allra västligaste Örebro län.

Det finns risk för förseningar eller inställda avgångar inom kollektivtrafiken i stora delar av Västra Götalands län samt södra Värmlands län.

SMHI uppmanar till att förankra och säkra lösa föremål, “till exempel din studsmatta och dina trädgårdsmöbler”. 

Lågtryck från norska havet

Ett omfattande lågtryck från norska havet rör sig in över Sydnorge och i samband med detta tilltar vinden. 

– Från tisdagsmorgonen, med början vid Bohuskusten väntas sydvästlig vind som är hård till mycket hård i byarna, 18-23 m/s, meddelar vädermyndigheten.

– Vid norra Bohuskusten samt delar av Vänerns kustlandskap kommer stormbyar på över 25 m/s troligtvis förekomma.

Omfattande regnområde

Ett omfattande regnområde når sydvästra delen av landet redan måndag kväll och passerar nattetid nordost över Götaland och Svealand samt dagtid över Norrland.

– Det är främst vinden som ser ut att ställa till det, understryker SMHI.

– Som värst ser det ut att bli i Vänerlandskapen och Bohuslän där mycket hårda vindbyar väntas samtidigt som det blir tätt mellan skurarna som drar in från Skagerrak. 

I dag måndag

Skurar drar på måndagen bort från östra Svealand och berör dagtid Norrlands kust- och inland. 

– Tidvis kan skurarna vara av det kraftigare slaget med åskinslag, främst då under eftermiddagen från norra Ångermanland upp till Norrbotten men placeringen av de kraftigaste stråken är något osäkert, menas det.

– I fjällkedjan kikar solen tidvis fram och varvas med spridda regn- eller åskskurar.

Foto: Khamkeo

Text: Redaktionen


JUST NU: Sänkta kostnader för alla över 67 år

2025 08 13

Tandvården ska nu bli billigare för alla över 67 år.

Det beskedet kommer regeringen med på onsdagsförmiddagen.

Vid en pressträff presenterar Tidöpartierna en lagrådsremiss som innebär att det ska bli billigare för äldre att gå till tandläkaren, rapporterar Expressen.

“Största på 20 år”

Regeringen uppger att det ofta är äldre personer som är i störst behov av tandvård.

Därför förstärks högkostnadsskyddet för tandvård.

Skyddet ska träda i kraft den första januari 2026.

– Det är nästa steg i den största tandvårdsreformen på över 20 år, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) enligt tidningen.

Så funkar det

Planen är att införa ett nytt stöd, och samtidigt höja det särskilda tandvårdsbidraget.

– Om jag ska nämna ett exempel, så låt oss säga att referenspriset för att laga ett hål i en tand fastställs till 1 200 kronor så innebär det att patienten endast betalar 120 kronor, förklarar Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

Förhoppningen är att färre äldre ska avstå från tandvård på grund av priserna.

Det gäller

För tandvård betalar man som patient själv en stor del av kostnaden.

Barn och ungdomar har rätt till tandvård utan att behöva betala. 

Det gäller till och med sista december det år de fyller 19 år. 

Då ingår i stort sett alla undersökningar och behandlingar och det spelar ingen roll om man går till en privat tandläkare eller till Folktandvården.

Det finns i dag

I dagsläget finns det enligt 1177 tre olika typer av stöd för tandvård.

- Det allmänna tandvårdsbidraget innebär att du får ett tandvårdsbidrag på 300 eller 600 kronor per år beroende på hur gammal du är. Du får bidraget den första juli varje år.

- Ett särskilt tandvårdsbidrag kan du få om du har en sjukdom som påverkar tänderna. Bidrag är på 600 kronor per halvår och kan användas till förebyggande tandvård.

- Högkostnadsskydd för tandvård börjar gälla när de så kallade referenspriserna för tandvård överstiger 3 000 kronor inom ett år. Du får då avdrag för åtgärder som kostar mer än 3 000 kronor.

Foto: Format arw

Text: Redaktionen


Ny tung konkurs i bilbranschen

2025 08 13

En av de största bilhandlarna i Tyskland dukar under.

Krisen fortsätter i bilbranschen.

Allt från bilhandlare och återförsäljare till större märken har enorma problem.

Synnerligen påtaglig är krisen i Tyskland – och nu kommer besked om att en av landets största bilhandlare dukar under, rapporterar tyska Auto Motor und Sport.

Går i konkurs

Det är giganten Matthes som tvingas tacka för sig.

Företaget, som i årtionden har marknadsfört sig med sloganen ”Matthes hat es” (Matthes har det), anses med en fordonspark på senast cirka 32 000 bilar vara en av de största återförsäljarna i landet.

Förutom huvudkontoret i Köln drev verkställande direktören Matthias Matthes en mindre filial i Berlin. 

Trots pågående reklam har verksamheten nu upphört. 

Orsakerna till konkursen har hittills inte offentliggjorts, och det finns heller inga uppgifter om omsättningssiffror eller andra specifika siffror.

Ökar i landet

Tingsrätten i Köln har nu inlett konkursförfarandet mot bilhandlaren och har utsett advokat Mike Westkamp från advokatbyrån Görg i Köln till konkursförvaltare. 

Ledningen hade redan lämnat in ansökan den 18 juli.

Bolaget sålde bilar från bland annat Kia, Hyundai och Suzuki.

Matthes-konkursen sker i samband med en markant ökning av antalet konkurser i Tyskland. 

Enligt uppgifter från det federala statistikkontoret var antalet nya konkurser i juli 19,2 procent högre än samma månad föregående år. 

Pekar uppåt

Samtidigt har nya siffror släppts som visar hur det ser ut på marknaden i Sverige.

Totalt registrerades 17 684 nya personbilar i juli vilket är en ökning med 8 procent jämfört med samma månad förra året. 

Andelen laddbara bilar uppgick i juli till 62,3 procent. Av dessa var 34,9 procent elbilar och cirka 27,4 procent laddhybrider.

Kommenterar tullarna

Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden som har släppt rapporten, kommenterar hur det ser ut gällande tullarna.

– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade, säger han.

– De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden.

Arkivfoto: I. Cajina

Text: Redaktionen