116 personer till sjukhus – besökte populär turiststrand

2025 08 04

Hundratals besökare vid en portugisisk strand har blivit sjuka.

Sommarvärmen ligger på i Sydeuropa och folk vallfärdar till stränderna för att njuta av vädret.

Strandbesökare hade bland annat tagit sig till Nazaré i Portugal för att bada.

Besöket slutade dock med att så många som 116 människor fick föras till sjukhus, rapporterar Euronews.

116 till sjukhus

Minst 116 personer behövde sjukhusvård efter att ha besökt Nazaré-stranden i Portugal, i distriktet Leiria, som stängdes för badande på grund av ett "teknisk fel" som orsakade ett utsläpp i dagvattensystemet och dåliga lukter nära kusten. 

Vid sjukhuset fick personerna behandling för symptom såsom kräkningar, illamående och diarré.

En av de mest populära

Nazaré-stranden är en av de mest populära på Portugals västkust. 

De stora vågorna gör den idealisk för simning, surfing och bodyboarding.

Nord om Nazaré-punkten ligger Praia do Norte, en oskyddad strand vars intensiva hav uppskattas av surfare.

Nya böter

På annat håll i Sydeuropa har man tröttnat på barbröstade turister – och valt att införa nya böter.

Myndigheterna i Les Sables d’Olonne, som ligger i Vendée-regionen på Frankrikes Atlantkust, har meddelat böter på upp till 150 euro för alla som går runt i staden halvnakna, rapporterar CNN.

“Handlar om respekt”

Borgmästare Yannick Moreau kommenterar beslutet.

– Det handlar om respekt för lokalbefolkningen som inte vill ha folk som går omkring halvnakna i sin stad, menar Moreau.

– Det är också en regel för grundläggande hygien på våra marknader, i våra affärer och på våra gator. Om du vill visa upp dina bröstmuskler och dina bästa badbyxor i Les Sables d'Olonne finns det 11 kilometer strand till ditt förfogande.

Les Sables d’Olonne är den senaste i en rad franska städer som skärper reglerna mot vad som betraktas som respektlöst beteende. 

I Arcachon, en annan populär semesterort på västkusten, har myndigheterna också infört en böter på 150 euro för den som går runt i staden klädd i ett tillstånd av nakenhet.

Foto: Jan vT

Text: Redaktionen


JUST NU: Sänkta kostnader för alla över 67 år

2025 08 13

Tandvården ska nu bli billigare för alla över 67 år.

Det beskedet kommer regeringen med på onsdagsförmiddagen.

Vid en pressträff presenterar Tidöpartierna en lagrådsremiss som innebär att det ska bli billigare för äldre att gå till tandläkaren, rapporterar Expressen.

“Största på 20 år”

Regeringen uppger att det ofta är äldre personer som är i störst behov av tandvård.

Därför förstärks högkostnadsskyddet för tandvård.

Skyddet ska träda i kraft den första januari 2026.

– Det är nästa steg i den största tandvårdsreformen på över 20 år, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) enligt tidningen.

Så funkar det

Planen är att införa ett nytt stöd, och samtidigt höja det särskilda tandvårdsbidraget.

– Om jag ska nämna ett exempel, så låt oss säga att referenspriset för att laga ett hål i en tand fastställs till 1 200 kronor så innebär det att patienten endast betalar 120 kronor, förklarar Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

Förhoppningen är att färre äldre ska avstå från tandvård på grund av priserna.

Det gäller

För tandvård betalar man som patient själv en stor del av kostnaden.

Barn och ungdomar har rätt till tandvård utan att behöva betala. 

Det gäller till och med sista december det år de fyller 19 år. 

Då ingår i stort sett alla undersökningar och behandlingar och det spelar ingen roll om man går till en privat tandläkare eller till Folktandvården.

Det finns i dag

I dagsläget finns det enligt 1177 tre olika typer av stöd för tandvård.

- Det allmänna tandvårdsbidraget innebär att du får ett tandvårdsbidrag på 300 eller 600 kronor per år beroende på hur gammal du är. Du får bidraget den första juli varje år.

- Ett särskilt tandvårdsbidrag kan du få om du har en sjukdom som påverkar tänderna. Bidrag är på 600 kronor per halvår och kan användas till förebyggande tandvård.

- Högkostnadsskydd för tandvård börjar gälla när de så kallade referenspriserna för tandvård överstiger 3 000 kronor inom ett år. Du får då avdrag för åtgärder som kostar mer än 3 000 kronor.

Foto: Format arw

Text: Redaktionen


Ny tung konkurs i bilbranschen

2025 08 13

En av de största bilhandlarna i Tyskland dukar under.

Krisen fortsätter i bilbranschen.

Allt från bilhandlare och återförsäljare till större märken har enorma problem.

Synnerligen påtaglig är krisen i Tyskland – och nu kommer besked om att en av landets största bilhandlare dukar under, rapporterar tyska Auto Motor und Sport.

Går i konkurs

Det är giganten Matthes som tvingas tacka för sig.

Företaget, som i årtionden har marknadsfört sig med sloganen ”Matthes hat es” (Matthes har det), anses med en fordonspark på senast cirka 32 000 bilar vara en av de största återförsäljarna i landet.

Förutom huvudkontoret i Köln drev verkställande direktören Matthias Matthes en mindre filial i Berlin. 

Trots pågående reklam har verksamheten nu upphört. 

Orsakerna till konkursen har hittills inte offentliggjorts, och det finns heller inga uppgifter om omsättningssiffror eller andra specifika siffror.

Ökar i landet

Tingsrätten i Köln har nu inlett konkursförfarandet mot bilhandlaren och har utsett advokat Mike Westkamp från advokatbyrån Görg i Köln till konkursförvaltare. 

Ledningen hade redan lämnat in ansökan den 18 juli.

Bolaget sålde bilar från bland annat Kia, Hyundai och Suzuki.

Matthes-konkursen sker i samband med en markant ökning av antalet konkurser i Tyskland. 

Enligt uppgifter från det federala statistikkontoret var antalet nya konkurser i juli 19,2 procent högre än samma månad föregående år. 

Pekar uppåt

Samtidigt har nya siffror släppts som visar hur det ser ut på marknaden i Sverige.

Totalt registrerades 17 684 nya personbilar i juli vilket är en ökning med 8 procent jämfört med samma månad förra året. 

Andelen laddbara bilar uppgick i juli till 62,3 procent. Av dessa var 34,9 procent elbilar och cirka 27,4 procent laddhybrider.

Kommenterar tullarna

Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden som har släppt rapporten, kommenterar hur det ser ut gällande tullarna.

– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade, säger han.

– De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden.

Arkivfoto: I. Cajina

Text: Redaktionen