Ikea storsatsar – vill nå fler kunder

2025 08 07

Den svenska möbeljätten växlar upp – för att nå miljontals nya kunder.

Ikea satsar nu stort på att vinna mark i världens största e-handelsland. Under en treårsperiod planerar företaget att investera omkring 8,4 miljarder kronor i Kina.

Genom ett nytt samarbete med JD.com – en av Kinas största e-handelsplattformar med runt en halv miljard användare, tar Ikea klivet in i en virtuell butiksmiljö med 6 500 produkter till försäljning.

– Lanseringen av Ikeas flaggskeppsbutik på JD.com är ytterligare en viktig milstolpe i vår ”Growth+”-strategi, vilket gör det möjligt för oss att förbättra vår tillgänglighet för fler kinesiska familjer som värdesätter kvalitet och service, säger Pontus Erntell, vd för Ikea i Kina, i ett uttalande.

Utökar valmöjligheter

Målet är att nå ut till kunder som annars inte har tillgång till fysiska Ikea-varuhus.

– Vi är mycket glada att välkomna IKEA till JD.com. Det här samarbetet utökar inte bara vårt varumärkesutbud inom heminredning, utan ger också konsumenterna fler inspirerande och högkvalitativa alternativ för heminredning, säger Yanzhong Yao, vice vd för JD.com och chef för JD Retail Appliance and Home i ett uttalande.

Ikeas produkter finns sedan tidigare också på kinesiska plattformar som Tmall och Wechat, men samarbetet med JD.com ses som ett viktigt steg i att bredda den digitala räckvidden.

Press från konkurrenter

Den kinesiska möbelmarknaden är både lukrativ och hårt konkurrensutsatt.

Ikea tampas med stora aktörer som Red Star Macalline, Easyhome och japanska Nitori.

Den svenska giganten positionerar sig därför alltmer digitalt – en strategi som matchar den kinesiska marknadens snabba skifte mot onlinehandel.

Med den nya digitala butiken hoppas Ikea inte bara nå nya kunder, utan även stärka sin relevans bland yngre konsumenter i Kinas växande medelklass.

Foto: Pressbild Ikea

Text: Redaktionen


Ny upptäckt om kaffe – därför ska du fortsätta dricka

2025 08 20

En ny studie visar positiva effekter av kaffedrickande – speciellt på morgonen.

Många svenskar börjar dagen med kaffe.

En ny studie visar att de har all anledning att fortsätta med den rutinen.

Morgonkaffet gör nämligen folk gladare, framgår av en ny studie som har publicerats i tidskriften Scientific Reports.

Ny studie visar

Studiens författare framhåller att koffeinet från kaffet kopplas till ökningar i positivt känslotillstånd.

Starkast är effekten inom två och en halv timme efter att man har vaknat.

Det tycks inte vara någon placeboeffekt som sker.

– Våra fynd visar att koffeinintag var kopplat till efterföljande ökningar i positiva känslor, menas det.

– Sambandet mellan kaffekonsumtion och positiva känslor var som starkast under de första 2,5 timmarna efter uppvaknandet på morgonen.

“Viktigt roll”

Forskarna fortsätter.

– Sammantaget tyder resultaten av denna studie på att koffein kan spela en viktig roll för att hantera känslomässiga tillstånd i vardagslivet.

– Inga specifika förändringar i sambandet mellan koffeinkonsumtion och negativa känslor beroende på den förflutna tiden sedan uppvaknandet observerades i någon av studierna.

Läs mer: Storkedja sänker priserna på 2 000 produkter

Så kom kaffet till Sverige

Det tog sin lilla tid innan kaffebönan kom till Sverige och charmade landets invånare. 

Först på 1680-talet började vi importera små mängder kaffe som såldes på apotek. 

– Svenskarnas vurm för denna svarta, uppiggande dryck kan vi troligen tacka kung Karl XII för, förklarar Ica som dagligen säljer stora mängder kaffe till svenskarna.

Blev en folkdryck

Efter många resor till Turkiet – där det bjöds på en hel del kaffe – blev han väldigt förtjust och tog med sig en turkisk kaffekokare hem till Sverige.

Men det skulle dröja ända till mitten av 1800-talet innan kaffet blev en allmän svensk folkdryck.

–  I början serverades det ofta som måltidsdryck, men blev sedan populärt till dåtidens fika, kafferepet, förklarar Ica.

Läs mer: REGERINGEN LOVAR: Då får svenska folket mer i plånboken

Foto: J. Maxson

Text: Redaktionen


Storfilmen har kommit till Netflix – en av de högst rankade någonsin

2025 08 20

Christopher Nolans jättesuccé Interstellar har nått Netflix.

Netflix har fyllt på utbudet.

En av de filmer som har lagts till hos streamingtjänsten är Christopher Nolans populära verk Interstellar.

Filmen har hyllats stort av de allra flesta recensenter – och är en av de högst rankade genom alla tider på IMDB.

Interstellar till Netflix

Matthew McConaughey, Anne Hathaway och Jessica Chastain finns i huvudrollerna i Nolans påkostade storsatsning från 2014.

Netflix bjuder in tittare att se science fiction-filmen med följande beskrivning:

– Jorden står på ruinens brant och en grupp astronauter reser mot ett maskhål för att försöka hitta ett nytt hem för mänskligheten.

En av de högst rankade

Interstellar har slagit sig in på topp 20-listan på de högst rankade filmerna genom alla tider på den välrenommerade recensionssajten IMDB.

Där befinner sig filmen på artonde plats, med en rankning på 8,7.

Bara tre platser före finns en annan av Christopher Nolans mest hyllade filmer, Inception.

Den har fått 8,8 i betyg.

Har hyllats brett

Interstellar är kanske den mest framgångsrika rymdfilmen som har släppts under de senaste 20 åren.

En som hyllar filmen är AP:s recensent Jake Coyle.

– All den visuella storslagenheten, den kvantfysiska matematiken, den till synes enorma komplexiteten i den enormt ambitiösa, nästan tre timmar långa filmen är bara stjärnstoft som döljer det som verkligen handlar om bandet mellan en pappa och hans dotter, skriver Coyle.

– Medan de flesta science fiction-filmer tynar bort i rymden, lyckas Interstellar med någonting helt annat.

“Mest mänskliga”

Coyle får medhåll av Empires recensent James Dyer, som ger filmen fem av fem stjärnor.

– Som en ljusårslång jakt för att rädda mänskligheten är detta regissörens hittills bredaste film, men också hans mest intima, skriver Dyer om en av 2014 års mest populära och uppmärksammade filmer.

– Och mot den främmande bakgrunden av svarta hål, maskhål och märkliga nya världar, står Interstellar som Nolans mest mänskliga film hittills.

Foto: Boliviainteligente

Text: Redaktionen