Professorer: Vi har inte alltid haft rätt om covid-19

2022 02 10

Det har funnits många diskussioner om covid-19 och nu berättar experter om vad de hade fel om viruset.

Restriktionerna släpptes, kanske för sista gången, i onsdags och under pandemins gång har det funnits diskussioner och uttalanden kring viruset och dess immunitet och spridning. Men nu medger tre professorer att dessa uttalanden inte alltid har blivit rätt.

Inledningsvis tankar om en influensaepidemi

Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet, trodde till en början att infektionen skulle verka som en influensaepidemi.

– Men det har visat sig att just covid-19 sprids väldigt mycket i kluster, alltså i grupp, och det gör att det är svårare att få en så kallad flockimmunitet. För att det kommer alltid att finnas områden, kluster, som infektionen inte når från början, säger han till SVT.

Långvarig immunitet

Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, trodde att en ihållande immunitet skulle skapas bland befolkningen. Men han förklarar till SVT att han fick tänka om när de första mutationerna dök upp. För i samband med mutationerna insåg experterna att immuniteten inte skulle hålla.

Gäller även vaccinationerna

Björn Olsen förklarar att detta även gällde vaccinationerna. Experterna insåg att immuniteten från doserna inte skulle avlägsna smittan, utan endast skapa ett skydd mot svår sjukdom och död.

Uppdelning mellan smittorna

Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, säger till SVT att många gjorde en stark uppdelning mellan droppsmitta och luftburen smitta i början av pandemin.

- Vissa virus är enormt smittsamma, till exempel mässlingsvirus som kan färdas i luften långa sträckor. Medan andra kan göra det lite grann. Det tror jag att man har lärt sig under den här pandemin, säger han.

Foto: M. Sanchez

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen