UKRAINA: Tre möjliga scenarier om Ryssland anfaller

2022 02 13

Bedömare i såväl USA som i Europa befarar nu att Putin letar efter en orsak för att gå till anfall mot Ukraina.

USA:s regering har vid flera tillfällen varnat för en så kallad false flag-operation.

Fejkad attack

Det innebär att Ryssland skapar någon slags fejkad situation där man hävdar att Ukraina gjort sig skyldig till en aggressiv incident trots att det i själva verket är Ryssland som själva ligger bakom incidenten.

Den påhittade incidenten kan sedan användas som argument för att anfalla Ukraina.

Flygbombningar

Begreppet ”false flag operation” innebär helt enkelt att man använder falska våldsanklagelser mot ett annat land för att inleda krigshandlingar.

USA uppger att den ryska diktaturen kan komma att inleda ett anfall med flygbombningar som skulle lamslå Ukraina och kan leda till ett stort antal dödsoffer.

85 000 dödsoffer befaras

Bedömare tror att 50 000 civila dödsoffer skulle kunna krävas och dessutom upp till 25 000 ukrainska soldater och 10 000 ryska soldater. Därutöver riskerar en enorm flyktingvåg med upp till fem miljoner människor uppstå från Ukraina in till Polen, Slovakien och andra EU-länder, enligt amerikanska myndighetskällor.

Putin letar efter krigsorsak

Forskningsledare Jan Hallenberg vid Utrikespolitiska Institutet anser att sannolikheten för att Ryssland går till ett militärt angrepp har ökat och han gör samma bedömning som USA gjort.

– Ryssland letar just nu en krigsorsak, säger han till SvD.

Han lyfter fram tre möjliga alternativ i tidningen.

Alternativ 1 – Det mest förfärliga

Det första alternativet innebär att Ryssland går till storskaligt anfall mot hela Ukraina och dess landyta med 44 miljoner invånare. Det skulle inledas med flygbombningar som sedan följs av missiler mot Ukrainas militära baser.

– Det är det minst sannolika, men också det mest förfärliga. Det skulle bli det största kriget i Europa sedan 1945. Det får kolossala följder, där tusentals döda och miljoner flyktingar inte kan uteslutas, säger Hallenberg till SvD.

Alternativ 2 – Fram till floden

Det andra alternativet är att inte angripa västra Ukraina utan att i stället annektera den östra delen av landet fram till den jättelika floden Dnepr som går genom huvudstaden Kiev och i sydostlig riktning.

– Det skulle man göra för att bli en ännu större maktfaktor och försvaga den ukrainska regeringen ännu mer, säger Jan Hallenberg.

Alternativ 3 – Länka regioner

Det tredje alternativet utgörs av mindre attack med syfte att binda samma Krim – som Ryssland invaderade och ockuperade 2014 – men regionerna Luhansk och Donetsk som ryskstödda rebeller redan intagit för några år sedan.

KLM stoppar flighter

Nederländska flygbolaget KLM stoppar nu sina flygningar till Ukraina rapporterar Forbes. Beskedet kommer efter att Nederländerna, liksom Sverige, uppmanat sina medborgare att lämna landet.

Text: Redaktionen


Brist på ICA – svensk favorit kan ta slut i sommar

2025 06 10

Grillsäsongen är här.

Men när sommaren äntligen har anlänt kan det bli svårt att få tag på en av årstidens mest populära livsmedel.

Det råder nämligen fortsatt brist på nötkött. Den som vill grilla kan därför kanske komma att behöva välja andra alternativ eller importerade motsvarigheter.

Mattias Bergström, Ica-handlare i Ekshärad, beklagar situationen.

Han beskriver den som utmanande, rapporterar SR.

– Det kan bli fattigt i hyllorna, vi har inte någon möjlighet att öka på våra ordrar. Och nu när behovet är så stort har vi svårt att fylla hyllorna, säger Ica-handlaren till radion.

Hänt flera gånger i år

Det är inte första gången liknande rapporter hörs i Sverige.

Såväl i januari som under våren har det från och till gapat tomt i köttdisken. Och det är framför allt nötkött som det råder brist på.

I vintras var anledningen att det slaktas mindre under den perioden. Tuffa år för lantbrukarna med en långsam nyrekrytering när många går i pension beskrevs också som ett skäl.

Vi har haft en naturlig avgång vad gäller äldre lantbrukare, men har kanske inte sett samma investeringsvilja bland de yngre som vi hade behövt eftersom vi varit i en lågkonjunktur med höga kostnader och ett osäkert läge, sade Isabel Moretti vd på branschorganisationen Svenskt Kött, till tidningen Jordbruksaktuellt i januari.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “det blir bara värre och värre”

Slakten minskat tio procent

Det tycks vara liknande anledningar som är orsaken till bristen idag. 

Slakten har gått ned tio procent under våren, enligt SR. Och dessutom är efterfrågan stor. 

I sommar kommer därför kunder behöva konstatera att andelen importerat kött i kyldiskarna istället växer som följd.

Omkring 10-20 procent av sortimentet kommer att vara importerat, enligt Mattias Bergström.

– Det känns tråkigt såklart. Vi vill ju absolut värna om det svenska, men vi vill att våra kunder ska bli nöjda och då behöver vi nötfärs, säger Ica-handlaren.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Foto: ICA Sverige

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 11

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen