Flera stora bilmärken tvärvänder om elbilar

2025 09 08

Flera stora biltillverkare slopar nu sina målsättningar för elbilar.

Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren.

Sedan 2020 har den nästan tredubblats.

Många biltillverkare har gjort stora satsningar på att ställa om sin produktion mot den nya marknaden och de nya målen om utsläppsfria transporter.

Slopar målsättningen

Nu meddelar den fransk-italienska biltillverkaren Stellantis att man slopar sitt tidigare mål.

Företaget kommer inte längre att sträva efter målet att enbart producera elbilar 2030.

– EU:s mål för koldioxidutsläpp för 2035 är inte längre uppnåeliga för någon biltillverkare, säger företagets Europachef Jean-Philippe Imparato i ett uttalande, rapporterar Reuters.

Flera märken under Stellantis paraply

Under bolagsparaplyet Stellantis ryms 14 stora bilmärken.

Opel, Peugeot, Citroën, Jeep och Fiat är några av de mest populära i Sverige.

Företaget, som har sitt huvudkontor i Nederländerna, är en av världens största biltillverkare.

– Stellantis satsar på innovation, hållbarhet, och transformation till ett teknologiföretag inom mobilitet, med mål att bli koldioxidneutrala och utveckla nya teknologier som AI och elektrifiering, uppger företaget på sin hemsida.

Stellantis har tillverkning i över 30 länder och säljer bilar i över 130 länder. 

Elbilar i Sverige

Elbilsförsäljningen i Sverige har tagit fart under de senaste åren.

Av årets alla nyregistrerade bilar var 32 procent elbilar under 2022, vilket var en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

– 2022 var det totalt 96 163 nyregistrerade personbilar som var elbilar. För år 2020 vara siffran 28 098, vilket innebär nästan en tredubbling på två år, säger statistiker Magnus Nyström, uppger SCB.

Andelen privatpersoner som kör elbil har också ökat markant.

– 2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, eller var privatleasade. För år 2022 var motsvarande siffra 51 procent, säger Magnus Nyström.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


18sep2025

JUST NU: Finska regeringen varnar: ”Nato kan splittras”

2025 09 18

Regeringen i Finland släpper en ny rapport med framtidsprognoser.

Finlands statsminister Petteri Orpo och hans regering har tagit fram en rapport med en prognos för landets närmaste framtid.

Rapporten lyfter flera olika scenarier.

Ett av alternativen har namnet "Världen faller sönder".

– I sin prognos varnar regeringen för en sönderfallande värld där EU och Nato splittras. Det finns också en risk för att Finlands självständighet och existens äventyras, framhåller regeringen, rapporterar den finska kvällstidningen Iltalehti.

Prognos för 20 år framåt

Den statliga rapporten gör en uppskattning av vad som skulle kunna hända under de kommande 20 åren.

Prognosen ”Världen faller sönder” målar upp en bild där osäkerheten kommer öka de kommande fem åren.

USA:s inflytande börjar urholkas som ett resultat av landets interna utveckling.

– Handelskriget mellan USA och Kina kommer att intensifieras under Trumps andra mandatperiod som president. USA:s protektionistiska ekonomiska politik försvagar dess ekonomiska tillväxt och ekonomiska dominans, står det i rapporten.

– Samarbetet mellan väst krackelerar.

LÄS OCKSÅ: Trump frustrerad – “Han har verkligen svikit mig”

Nato och EU faller sönder

Enligt rapporten kommer EU att börja upplösas mellan 2030 och 2034.

Majoriteten av länderna kommer att dra sig ur klimatavtalet från Paris.

– Det förekommer upprepade militära incidenter och enskilda väpnade konflikter i Finlands närområden. Folkets motståndskraft mot kriser sätts på prov, varnar den statliga rapporten.

Finlands existens hotas

I rapporten spår regeringen också att Ryssland kommer fortsätta sitt hybridkrig mot demokratier på ett ännu mer aggressivt sätt.

– Finlands självständighet och existens är hotad. Det ständiga hotet om krig och konflikter, intressesfärspolitik och stark hybridpåverkan är närvarande. Korruptionen och den svarta ekonomin ökar, skriver den finska regeringen.

Den finska regeringen lyfter i rapportens avslutning fram landets behov av att förbereda sig för de risker som eventuellt ligger framför.

LÄS MER: Amerikansk militärhelikopter har kraschat

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen