JD Vance vill ge Ryssland erbjudande

2025 09 11

USA:s vicepresident JD Vance vill locka Ryssland med ett erbjudande.

Trump-administrationens försök att bringa fred i Ukraina har hittills inte gett resultat.

Men vicepresident JD Vance är fortfarande hoppfull.

Han öppnar för att locka Ryssland med morot i stället för piska – genom ett erbjudande.

Vill locka Ryssland med erbjudande

JD Vance säger att Trump inte ser någon anledning att isolera Ryssland ekonomiskt om ett fredsavtal kommer på plats, rapporterar Kyiv Post.

USA:s vicepresident tror därför att man kan locka Ryssland till ett fredsavtal genom att erbjuda ”morot i stället för piska” – i form av sanktionslättnader och utökat ekonomiskt samarbete.

– Det är en av de ”morötter” som vi har lagt fram. Och Trump har varit väldigt öppen mot både européerna och ryssarna med att han inte ser någon anledning till varför vi ekonomiskt skulle isolera Ryssland, utom om de fortsätter konflikten, säger JD Vance till högerkanalen One America News, enligt tidningen.

LÄS OCKSÅ: Julija Navalnaja varnar för sanktion mot Ryssland: Inför den inte 

”Låt oss vara ärliga”

JD Vance hoppas alltså på att USA ska kunna locka Ryssland genom att erbjuda ett utökat ekonomiskt samarbete, som han tror skulle gynna alla parter.

– Låt oss vara ärliga: oavsett om du gillar eller ogillar Ryssland, oavsett om du håller med eller inte håller med om deras underliggande argument för konflikten, så är det ett enkelt faktum att de har mycket olja. De har mycket gas. De har en hel del mineralrikedomar, säger vicepresidenten.

Både han och Donald Trump hoppas på ett nära ekonomiskt samarbete med både Ryssland och Ukraina om ett fredsavtal kommer på plats, förklarar han.

– Jag tror att presidenten har helt rätt i att när vi väl har fått den här freden på plats kan vi ha en mycket produktiv ekonomisk relation med både Ryssland och Ukraina i framtiden, säger JD Vance, enligt tidningen.

Han tror att ett sådant ekonomiskt samarbete "faktiskt kan vara den bästa garantin för en långsiktig fred".

Ryssland kräver 6 000 kvadratkilometer

Men först måste det alltså bli fred – och på den punkten är den amerikanska vicepresidenten fortfarande hoppfull, trots att försöken att få till ett fredsavtal hittills har gått mycket trögt.

– Trump använder alla verktyg som vi har till vårt förfogande som administration för att försöka få dem till förhandlingsbordet. Jag tror att vi nu är vid en punkt där vi åtminstone har begränsat det till ett par kärnfrågor, säger JD Vance, enligt tidningen.

Dessa ”kärnfrågor” kan dock bli svåra att knäcka.

Enligt vicepresidenten kräver Ryssland ”cirka 6 000 kvadratkilometer som de ännu inte har erövrat med militär styrka”.

Ukraina å sin sida kräver rejäla säkerhetsgarantier.

LÄS OCKSÅ: Ursula von der Leyen kan avsättas

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen