Mycket positiv prognos för coronasmittan – Men det finns ett hot

2022 02 22

Äntligen! Det troligaste är att Sverige får mycket låga nivåer av smittspridningen fram till sommaren.

Det konstateras när Folkhälsomyndigheten nu presenterar de nya scenarierna gällande det fruktade coronaviruset som skördat stora mängder dödsoffer i Sverige.

Mycket låga nivåer troligt

Det mest sannolika scenariet pekar på att smittspridningen planar ut till mycket låga nivåer från och med mars månad och fram till sommaren meddelar Folkhälsomyndigheten.

De nya scenarierna sträcker sig från den 20 februari till den 20 maj 2022 och det finns stora förhoppningar om en ljus framtid jämfört med de senaste två ödesdigra åren.

Nytt läge i Sverige

– Vi är i ett nytt läge i pandemin där det finns ett brett immunologiskt skydd i befolkningen, eftersom många är vaccinerade och har haft infektionen. Även om smittan skulle öka igen så är det osannolikt att många skulle drabbas av svår sjukdom, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Scenario 0

Anders Tegnell och Company vid Folkhälsomyndigheten presenterar två olika scenarier och det scenario man tror mest på är det så kallade scenario 0.

◾Beskrivning av Scenario 0: Fortsatt spridning av omikronvarianten. Smittspridningen minskar för att plana ut och ligga på mycket låga nivåer från och med mars och fram till sommaren

Scenario 1

Det finns dock ett hot mot scenario 0 och det är om en helt ny virusvariant slår till mot Sverige och detta kallas för scenario 1.

◾Beskrivning av Scenario 1: En hypotetisk ny virusvariant av särskild betydelse antas utvecklas och introduceras omkring den 20 mars, som är lika smittsam som omikron. Bland personer som tidigare infekterats med omikron antas skyddseffekten mot den nya virusvarianten avta efter tre månader. I scenario 1 ökar smittspridningen under våren 2022 och når en topp i mitten av maj.

Riskerar ta sig förbi skyddsvallen

Om en helt ny virusvariant slår till mot Sverige så är oron betydande för att allmänheten inte har skydd om befintliga skyddseffekter av vaccin och tidigare infektion inte hjälper.

Folkhälsomyndigheten bedömer inte utvecklingen i scenario 1 som trolig, men den går inte att utesluta.

Hygien mycket viktigt

– Därför är det viktigt att man har en fortsatt hög beredskap inom hälso- och sjukvården och omsorgen. En god följsamhet till hygienrutiner är grunden för att förebygga smittspridning, säger Anders Tegnell i ett uttalande på Folkhälsomyndighetens webbsida i dag.

– Genom att fortsätta med nationell övervakning och testning inom vård och omsorg kan vi se förändringar i smittspridning och vårdbehov, och även upptäcka nya virusvarianter, säger statsepidemiolog Tegnell.

Högre mörkertal i dag

Folkhälsomyndigheten bedömer att de nya scenarierna är mer osäkra än de som tidigare presenterats eftersom den långsiktiga effekten av varianten omikron är svår att förutsäga. Dessutom är mörkertalet nu högre då rekommendationerna för testning ändrats.

Vaccinet fortsatt A och O

Folkhälsomyndigheten betonar att pandemin är inte över och att vaccination fortfarande är A och O.

– Eftersom vi vet att vaccinet ger ett gott skydd, men att effekten avtar med tiden, så vill jag verkligen uppmana alla att ta sina rekommenderade doser. Ovaccinerade personer är fortsatt överrepresenterade både när det gäller sjukhusinlagda och IVA-vårdade, säger Anders Tegnell.

Foto: Folkhälsomyndigheten YT

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen