JUST NU: Pojke död i otäck olycka
En 16-årig pojke i Borlänge har förlorat livet.
Det var under torsdagskvällen som olyckan ägde rum.
– En bilist har voltat med sitt fordon, meddelade polisen inledningsvis.
Det hela ska ha handlat om en singelolycka.
Incidenten inträffade i Jakobsgårdarna. Polisen stängde omedelbart av vägarna i båda riktningarna.
Senare framkom att fordonet var en A-traktor och hade framförts av en 16-årig pojke.
Skadeläget var då mycket allvarligt.
– Han blev fastklämd och mycket allvarligt skadad i samband med avåkningen. Han fördes med ambulans till Falu lasarett, förklarar polisen.
Livet gick inte att rädda
Natten till fredagen meddelar polisen att 16-åringen förlorat livet.
– Dock gick hans liv inte att rädda. Anhöriga är underrättade, skriver myndigheten på sin hemsida.
Efter olyckan har polisen tagit fordonet i beslag. En teknisk undersökning kommer nu att genomföras.
– Olyckan kommer att utredas vidare, framhåller polisen i ett uttalande.
Olyckorna har minskat
Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.
Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer. En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.
Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.
Nya regler
I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.
Tidigare i år ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.
Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.
Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.
Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.
Foto:
Text: Redaktionen