JUST NU: Finland ger svar på tal

2022 06 09

Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan gick under gårdagen till attack mot statlig television i både Sverige och Finland.

– Turkiet kan inte stödja Sveriges ansökan till Nato så länge landets statliga television sänder intervjuer med terroristledare – och detsamma gäller Finland, sa Erdoğan under en presskonferens på onsdagskvällen.

I uttalandet hänvisade Erdogan med största sannolikhet till svenska SVT och finska Yle.

Nu svarar Yle.

Vänder sig direkt till Erdogan

Svenska Yles direktör Johanna Törn-Mangs vänder sig direkt till Turkiets president.

– Det låter som om han inte skulle vara så insatt i hur ett oberoende public service-bolag fungerar. Yle fortsätter rapportera som förut. Vi låter självklart inga yttre intressen påverka vår journalistik. Vi fattar våra publiceringsbeslut utifrån innehållsliga och journalistiska grunder, säger hon enligt nyhetskanalen.

”Enväldig härskare”

Yle Uutisets ansvarige utgivare Jouko Jokinen går ett steg längre.

Han kallar Turkiets president för en ”enväldig härskare” och poängterar att han inte har någon som helst kännedom om yttrandefriheten som råder i Sverige och Finland.

– Det är typiskt för en enväldig härskare att felaktigt föreställa sig att världen förändras genom att tygla medier och yttrandefriheten, säger han enligt Svenska Yle och tillägger:

– Det här påverkar inte oss på något sätt. Tvärtom kanske man kan tolka enväldiga härskares irritation som ett tecken på att vi gör ett bra jobb.

Kommer fortsätta sin bevakning

Jouko Jokinen framhäver att Yle nyligen publicerat en intervju med den kurdiska ledaren Salih Muslimi och att Finlands statliga television kommer att fortsätta att rapportera om Turkiet och landets närområden.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 04

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen


Volvo går ut med viktigt meddelande till alla med Volvo-bil

2025 11 05

Volvo riktar sig till alla med Volvo-bil med anledning av avvecklingen av 3G-och 2G-näten.

I samband med utbyggnaden av 5G-nätet och moderniseringen av 4G-nätet kommer som bekant 3G-och 2G-näten att släckas ner.

Detta för att kunna erbjuda högre hastigheter och stabilare uppkoppling.

Nu går Volvo ut med ett viktigt meddelande till alla med Volvo-bil med anledning av avvecklingen av 3G-och 2G-näten.

Volvos meddelande

Bilar utan Google inbyggt kommer enligt Volvo att påverkas av nedsläckningen. 

Beroende på modell och årsmodell kommer bilarna antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare.

– Beslutet att fasa ut 2G- och 3G-nätverkstekniken ligger utanför Volvos kontroll, understryker biljätten via sin hemsida.

Detta gäller

Detta gäller:

- Bilar med Google inbyggt påverkas inte.

- Bilar utan Google inbyggt av årsmodell 2017–2024 kommer antingen att förlora alla uppkopplade tjänster eller behöva en mjukvaruuppgradering för att fortsätta fungera som tidigare.

- Bilar av årsmodell 2014-2016 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2027.

- Bilar av årsmodell 2012-2013 kommer att förlora alla uppkopplade tjänster från och med den 1 december 2025.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Inte tillgängliga

Följande tjänster kommer inte att vara tillgängliga för bilar utan internetanslutning:

- Knapparna SOS och ON CALL samt automatiska kollisionsmeddelanden.

- Fjärrtjänster via Volvo Assistance – Till exempel stöldvarning och fjärrstyrd startspärr för bilen.

- Volvo Cars-appens fjärrtjänster – Till exempel klimat, laddning, lås- och upplåsningsfunktioner, körjournal och bilstatistik.

- Förlängning av Volvo Cars-app-prenumerationer – Det kommer inte längre att vara möjligt att förlänga Volvo Cars-app-prenumerationer.

- Appar för infotainment i bilen – Till exempel Spotify, Record & Send, Weather.

Läs mer: Pangbesked från Swedbank – berör hela Sverige

Foto: Luca Massimilian resp Mateusz Suski

Text: Redaktionen