Här är vinnaren i SVT:s migrationsdebatt igår kväll

2021 04 12

Märta Stenevi (MP) gjorde ingen dålig insats men det blev ändå en solklar seger till Ulf Kristersson (M) i SVT Agendas debatt om Sveriges nya migrationspolitik sett till vem som lyckades bäst med att nå ut till tittarna med sitt budskap.

Debatten inleddes med att SVT:s Anna Hedenmo redogjorde för regeringens förslag som väntas godkännas i riksdagen med hjälp av L och C och som bland annat går ut på tillfälliga uppehållstillstånd istället för permanenta, försörjningskrav, en ny humanitär skyddsgrund och språkkrav på sikt.

Kristersson tydlig och rak

Moderaternas partiledare var mycket tydlig och betonade flera gånger att Sverige behöver ta emot färre migranter men att regeringens förslag innebär en ökning enligt M. Flera gånger sa han att Sveriges integration har misslyckats och att lösningen är hårdare krav och rejält minskad mottagning. Ulf var enkel att förstå för TV-tittarna.

Stenevi skicklig men missade målet

MP:s kvinnliga partiledare hade ett svårare utgångsläge då opinionen enligt flera mätningar står på M:s sida i migrationspolitiken. Hon var dock skickligare än vad MP brukar vara i motsvarande debatter och framhöll att det behövs ventiler som till exempel möjliggör familjeåterförening och som hjälper hbtq-personer som hotas av dödsstraff, vilket var hennes starkaste debattögonblick. Men om hon ville få fram ett tydligt budskap så missade hon målet.

Vinnaren

Den som vann debatten - det vill säga den som enligt min bedömning sannolikt lyckades bäst med att få tittarnas stöd - var Ulf Kristersson (M). Tittarna fick klart för sig att M vill ha minskad migration medan det var luddigare vad MP eftersträvar. Debattörerna fick svara på många frågor som ofta kom när de var mitt uppe i sina svar vilket gjorde att deras poänger blev lite svårare att ta in.

Info - Att vinna en debatt

Den som vinner en debatt är inte per automatik den som har bäst faktaunderlag, den som är ärligast, trevligast, artigaste debattmetoden eller mest vetenskapligt stöd för sina ståndpunkter. Det är ofta andra faktorer som spelar större roll, till exempel retorik, tydlighet och vikten av att använda raka och enkla resonemang som gör att tittarna känner igen sig i problembeskrivningen och lösningarna. Att använda humor, pedagogiska verktyg och ett respektfullt sätt gentemot motdebattören är andra medel för att få publikens sympatier.


SVERIGE: Dessa nio badplatser rödlistas hela sommaren

2025 06 18

Vid nio svenska badplatser är vattenkvaliteten för dålig.

Den överväldigande majoriteten av svenska badplatser har mycket bra vattenkvalitet.

Hela 94 procent av de 471 svenska EU-baden har utmärkt, bra eller tillfredsställande badvattenkvalitet.

Det framgår av en ny rapport från Havs-och vattenmyndigheten.

Finns badplatser att undvika

Trots att det är säkert att bada vid de flesta svenska badplatser finns det några stycken som bör undvikas.

Totalt rör det sig om nio badplatser som får underkänt.

– Nio EU-bad har klassificerats med dålig badvattenkvalitet, säger Ema Glad, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten, enligt TV4.

– För de här baden behöver kommunen utreda kring källor till föroreningar och möjliga åtgärder, samt avråda från bad hela badsäsongen.

Dessa nio badplatser

Här är de nio badplatser som Havs-och vattenmyndigheten avråder från att bada i:

Bredsand - Enköping

Ängbybadet Ö, Mälaren - Stockholm

Böda Riviera/ Kyrketorps familjecamping - Borgholm

Hallarum - Karlskrona

Hälleviks strand - Sölvesborg

Hamnhusen, T-bryggan - Lomma

Örby Ängar - Helsingborg

Saltholmens Kallbadhus - Göteborg

Tumlehed - Göteborg

Färre än förra året

Glädjande är att det är färre badplatser med undermålig vattenkvalitet än förra året.

Antalet EU-bad med klassificeringen dålig badvattenkvalitet har halverats inför badsäsongen 2025 jämfört med 2024, vilket myndigheten beskriver som positivt. 

Detta beror mestadels på att kommuner utfört åtgärder vid dålig badvattenkvalitet som lett till mätbara förbättringar.

Har åtgärdat

Ema Glad kommenterar utvecklingen.

– Flera av de EU-bad som hade dålig badvattenkvalitet inför förra badsäsongen ligger i Mälaren, och Stockholms stad har lyckats åtgärda föroreningskällor och därmed fått klassificera om sex stycken av sina EU-bad inför årets badsäsong, säger Glad.

– Även Täby kommun har gjort ett liknande arbete och till följd därav fått klassificera om två EU-bad.

Läs mer: Flera flygbolag pekas ut – har de högsta ”dolda” avgifterna

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen


Pojke har tatuerat sig själv – kritik mot Gröna Lund

2025 06 18

Kraftig kritik riktas nu mot Gröna Lunds kampanj.

Inför sommarsäsongen gav den populära nöjesparken besked om att folk som har Carpe Diem-tatueringar skulle få fri entré och fria åk.

Nu kritiseras nöjesparken för kampanjen efter att en pojke tatuerat sig själv i förhoppning om att få komma in på Gröna Lund gratis.

Det rapporterar TV4.

Besökte studio

Pojken i fråga kom in till Adam Kao Storms piercingstudio i Uppsala i hopp om att kunna åtgärda den hemmagjorda tatueringen.

– Det såg inte så schysst ut. De ville se om det var något vi kunde fixa och vi fick förklara att vi för det första inte tatuerar på vår studio och att det där behövde någon annan form av omvårdnad, säger Kao Storm enligt TV4.

“Riktigt fucked up”

Kao Storm menar att han förstår att det inte var nöjesparkens tanke att barn skulle tatuera sig själva, men att sättet de presenterade kampanjen på var bristfällig.

– Riktigt fucked up av Gröna Lund, säger han.

Gröna Lund svarar på kritiken att det aldrig var meningen att uppmuntra folk till att tatuera sig, men att de har sett över och förtydligat saker i sin kommunikation.

Så löd kampanjen

Gröna Lunds sätt att “hylla det kända livsmottot” var att erbjuda fri entré och fria åk till alla som visar upp en Carpe Diem-tatuering i entrén.

– I sommar vill Gröna Lund hylla livsglädjen och de små ögonblicken – med fri entré och fria åk till alla som har en Carpe Diem-tatuering, framgick av kampanjen som lanserades i början av maj.

– Nöjesparken efterlyser dessutom tio personer till en exklusiv "fånga dagen"-upplevelse, skapad för att återväcka känslan bakom livsmottot.

“Som kanske tappat känslan”

Sebastian Delefors, marknadschef på Gröna Lund, förklarade tanken.

– Vi efterlyser de som en gång tatuerade in Carpe Diem som ett löfte till sig själva, men som kanske tappat den känslan i vardagslivets pusslande, sade han i ett pressmeddelande från Gröna Lund i maj.

Läs mer: Sms-utskick från “Postnord” når svenskarna – radera direkt

Foto: Nicolas Nezzo

Text: Redaktionen