UTRIKES: 101-åring kan dömas för krigsbrott i Nazityskland

2022 06 28

Det är den äldsta personen som någonsin åtalats för krigsförbrytelser från andra världskriget.

Josef Schuetz är namnet på den tyska numera 101-åriga före detta nazisitiska koncentrationslägervakten som nu, 80 år efter misstänkt brott, idag kan dömas för att ha begått krigsbrott under Förintelsen. 

Det rapporterar nyhetsbyrån AFP via France 24.

Sitter i rullstol

Den numera ålderstigna pensionären kommer att rullas in med rullstol i rättssalen för att ta emot sin dom. Han anklagas för att vara inblandad i 3 518 mord på fångar i ett läger norr om Berlin mellan 1942 och 1945.

– Jag vet inte varför jag är här, säger Josef Schuetz som menar att han är oskyldig till morden.

Misstänks ha avrättat fångar

Enligt åklagare deltog han dock “medvetet och villigt” som vill se 101-åringen bakom lås och bom i fem år.

Bland anklagelserna står skrivet att Schuetz, som var 21 år gammal vid brotten, ska ha avrättat sovjetiska krigsfångar genom skjutningar och tagit död på fångar med den giftiga gasen Zyklon B, skriver France 24.

Uppträdde förvirrat

Under rättegången har den misstänkte uppträtt märkbart förvirrat, uttalat sig inkonsekvent och klagat på hans huvud “blandas ihop”.

Han påstår även att han arbetat som bonde under andra världskriget, vilket dock motsägs av historisk bevisning.

“Experimentellt förintelseläger”

Antoine Grumbach, 80 år, förlorade sin pappa i det berörda koncentrationslägret. Han menar att 101-åringen försvarar sig med att han “inte vill minnas” och att rättegången handlar om mer än att “sätta en hundraåring i fängelse”, säger han till Daily Mail.

Just Sachsenhausen har beskrivits som ett “experimentellt förintelseläger”.

– Alla de grymmaste metoderna uppfanns där och exporterades sedan, säger Grumbach till tidningen.

Flera ålderstigna tyskar har dömts

Josef Schuetz är visserligen den äldsta personen som ställts inför rätta för sina misstänkta handlingar i Nazityskland, men det har funnits fler liknande exempel de senaste åren.

Bland annat dömdes 93-åriga Bruno Dey, en före detta SS-vakt, till två års villkorlig dom 2020. Även Oskar Groening och Reinhold Hanning, båda verksamma i Auschwitz, dömdes vid 94 års ålder men dog innan de kunde fängslas.

Dom meddelas idag

Domen mot Josef Schuetz meddelas under dagen.

101-åringens advokat har framhållit att domen kommer att överklagas om pensionären blir fälld, skriver France 24.

Foto: Alexas Fotos resp M. Painam


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen