NY MÄTNING: Frågan som kan avgöra valet

2022 07 26

Väljarna rankar brottsligheten som den viktigaste frågan inför höstens val. 

Det indikerar en studie från SOM-institutet på Göteborgs universitet.

Hela 41 procent av de tillfrågade uppger att brottsfrågor är ett av de viktigaste samhällsproblemen och politiska frågorna i Sverige i dag.  

Det är första gången som kategoring lag och ordning hamnar högst upp på listan sedan SOM-institutets mätningar startade 1979.

Unik placering

– Det har förekommit saker som tillfälligt ruckat på stabiliteten, men det finns liksom ett grundackord i vad väljare tycker är viktigt. Brottsbekämpning, lag och ordning har däremot aldrig någonsin legat så högt inför ett val så långt mätningarna går tillbaka, säger professor Henrik Ekengren Oscarsson till DN.

Tillsammans med kollegan Johan Martinsson har han publicerat en forskningsartikel om rapporten.

Utanför toppen

Noterbart är att två stora frågor, som tidigare varit viktiga för svenska väljare, hamnar utanför topp fem.

Arbetslöshet/arbetsmarknaden och Sveriges ekonomi nedprioriteras av väljarna inför höstens val. 

– Ämnen som närmast prenumererat på förstaplatserna i många val under de gångna tjugo-trettio åren. Båda har nu dock fallit i skymundan. Det är således en, i ett historiskt perspektiv, tämligen ovanlig dagordning som väljarna förhåller sig till i valrörelsen 2022, framhåller författarna i sin forskningsartikel.

Topp tio-listan

De tio viktigaste frågorna enligt svenska väljare:

Lag och ordning 41 %

Sjukvård 33 %

Integration 31 %

Miljö 26 %

 Utbildning 24 %

Sociala frågor 14 %

Äldrefrågor 13 %

Arbetsmarknad 6 %

Demokrati 5 %

Ekonomi 4 %

Källa: SOM-institutet

Läs forskningsartikeln här

Foto: Försvarsmakten, P. Guillaume resp M. Förtsch

Text: Redaktionen


JUST NU: Jättefågel i Sverige – första gången någonsin

2025 06 11

En av världens största fåglar, den krushuvade pelikanen, har för första gången någonsin observerats i Sverige.

Den ståtliga fågeln har noterats i Jämtland. Närmare bestämt har pelikanen setts i Orrviken och i en sjö på Frösön.

En mycket oväntad syn. 

Fågelartens utbredningsområde omfattar vanligtvis sydöstra Europa och delar av Centralasien, rapporterar P4 Jämtland.

Teorin: Flugit vilse

Christer Pålsson är verksam vid Jämtlands ornitologiska förening.

Han bedömer att den stora fågeln, som har ett vingspann på uppemot tre meter, har flugit fel.

– Ofta är det ungfåglar som drar i väg och det här rör sig om en ung fågel, säger han till radion. 

Men trots den unga åldern är det en bastant fågel som observerats i vattnet. 

– Den har en enorm spännvidd mellan vingarna, en vingbredd på tre meter. Så det är ingen liten fågel, framhåller Christer Pålsson. 

FAKTA: Krushuvad pelikan

- Längd: 160–180 cm. 

- Vingspann: 245–320 cm

- Vikt: 7–15 kg

- Den stora fågeln har ett stort huvud med ett tydligt lockigt fjäderparti bakpå huvudet, därav namnet "krushuvad".

- En krushuvad pelikan är något större än den vanliga vita pelikanen (Pelecanus onocrotalus), och är känd för sitt imponerande vingspann och kraftiga kropp.

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Full panik i bilbranschen – fabriker kan stoppas helt

2025 06 11

Det råder “full panik” i bilindustrin.

Krisen har börjat bli global.

Enligt Franck Eckard, vd för den tyska magnettillverkaren Magnosphere, väller det in desperata förfrågningar från biltillverkare och reservdelsleverantörer till hans företag.

Anledningen är att alla söker alternativa källor till magneter på grund av att kinesiska exportrestriktioner orsakat brist på jordartsmetaller, rapporterar Reuters.

– Hela bilindustrin är i full panik. De är villiga att betala vilket pris som helst, säger Eckard till nyhetsbyrån.

Kan bli tredje stora krisen på fem år

De sällsynta jordartsmetallmagneterna är avgörande för att tillverka bilar.

Enligt Magnosphere kan bristen leda till att flera fabriker kan behöva stoppa sin produktion helt redan i mitten av juli.

Redan nu oroar sig branschen för att situationen kan urarta till den tredje massiva chocken i leveranskedjan på fem år. De tidigare var bristen på halvledare 2021-2023 när miljontals bilar ströks ur produktionen samt coronapandemin som stängde fabriker i flera veckor under 2020.

– Har ingen lärt sig av historien? frågar sig Eckard.

LÄS MER: Ny tung konkurs i elbilsbranschen

Flera fabriker redan stängda

Kina dominerar marknaden när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Diktaturen kontrollerar uppemot 70 procent av den globala gruvbrytningen, 85 procent av raffineringskapaciteten och omkring 90 procent av produktionen av metallegeringar och magneter av metallerna, enligt konsultföretaget AlixPartners.

Flera billeverantörer i Europa har redan stängt sina fabriker. Och fler lär dölja, menar CLEPA som samlar över 3 000 leverantörer.

– Förr eller senare kommer det här att konfrontera alla, säger CLEPA:s generalsekreterare Benjamin Kriger till Reuters.

Samtal i veckan

Ett genomsnittligt elfordon använder omkring ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller. Bilar som drivs av fossila bränslen använder drygt hälften, enligt International Energy Agency.

Det finns få bra alternativ för bilbranschen, skriver Reuters.

USA:s president Donald Trump gav i fredags beskedet att Kinas diktator Xi Jinping går med på att släppa sällsynta jordartsmetaller, mineraler och magneter till USA. 

I veckan ska nya samtal mellan Kina och USA föras.

LÄS MER: Elbilsjätten stäms – “Slavliknande förhållanden”

Foto: 

Text: Redaktionen