SVERIGE: Många känner sig lurade – anmäler elbolag

2022 10 09

Allt fler kunder anmäler elhandelsbolag.

Hittills i år har det inkommit 274 anmälningar till  Allmänna reklamationsnämnden (ARN) jämfört med 119 stycken under samma period 2021, rapporterar SR Ekot.

En stor del av anmälningarna är riktade mot den tyska energikoncernen Eon som är en av de största energiaktörerna i Sverige.

Majoriteten av anmälningar gäller automatiskt förlängda kontrakt. Flera kunder har haft avtal som löpt ut.

Enligt anmälningarna har elbolagen bundit upp kunderna i nya kontrakt med högre priser utan att ha fått ett godkännande.

Sofie Bredinger, marknadschef på Eon, säger att de alltid hänvisar sina kunder till ARN om det uppstår en tvist och att elbolaget har slutat att förlänga kunders fastprisavtal.

– Så fort situationen ändrades i mars 2022 så slutade vi att förlänga med fastprisavtal och förlängde istället med kunder som valde att inte vara aktiva med ett rörligt avtal, säger hon till SR.

Kan säga upp bundna avtal

Sveriges Radio har tidigare rapporterat att flera elbolag vill säga upp långa fleråriga elavtal med privatkunder med hänvisning till klausulen ”force majeure”.

Bolagen befarar att elpriserna kan vara höga under en lång tid, och deras ekonomi skulle kunna påverkas dramatiskt. Elbolagen vill  därför utnyttja klausulen och säga upp bundna avtal med kunder, enligt SR:s uppgifter.

Force majeure är en juridisk term som används för att beskriva under vilka onormala eller oförutsedda händelser som en avtalspart inte är bunden av sina förpliktelser enligt avtalet.

Stor oförutsedd händelse

Enligt elbolagen kan den nuvarande situationen med strypta gasleveranser och skenande elpriser kunna anses vara force majeure, en oförutsedd händelse, som ger upphov till att kunna bryta rådande elavtal med kunder.

I dag har många kunder långa elavtal som i dagsläget kan betraktas som väldigt förmånliga med ett lågt pris per kilowattimme.

Avtalen sträcker sig i regel över 3-5 år.

Regeringens besked

Enligt regeringen handlar SR:s uppgifter om ett enstaka elbolag.

– Energiföretagen har i nuläget inte någon kännedom om att någon av deras medlemmar är i begrepp att agera på det sätt som medierna har rapporterat. Mina myndigheter har klargjort att det i det allmänna fallet inte är brukligt att hänvisa till force majeure om förmåga att leverera föreligger. Utgångspunkten är alltid att avtal ska hållas, konstaterade finansmarknadsminister Max Elger (S) på en pressträff.

Kriterier som vanligtvis ingår i force majeure-klausuler

Det är viktigt att ha i åtanke att det inte finns någon enhetlig definition av begreppet och att force majeure-klausuler kan utformas på olika sätt.

Tre kriterier brukar dock normalt ingå i sådana villkor:

  1. Det gäller en extern händelse som ingen av parterna har någon del i eller kontroll över.
  2. Händelsen är onormal eller var oförutsebar vid kontraktstillfället.
  3. Händelsen medför ett oöverstigligt hinder för leverantören att fullfölja sina åtaganden helt eller delvis.

Källa: Upphandlingsmyndigheten

Foto: F. Sonneveld

Text: Redaktionen


22 dec 2025

“Något har hänt” – kraftig förändring i opinionen

2025 12 22

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är på frammarsch i förtroendeopinionen.

Under lång tid har S-ledaren Magdalena Andersson varit relativt överlägsen när det gäller partiledarnas förtroendesiffror.

Det kan nu vara på väg att förändras. På måndagen visar Demoskops nya mätning att Jimmie Åkesson får sin högsta siffra någonsin, rapporterar SvD.

Nu anger 42 procent att de har högt förtroende för Åkesson. Det är tre procentenheter mindre än Magdalena Andersson på 45 procent och det minsta avståndet någonsin mellan de två partiledarna.

– Det är faktiskt spännande, det har ju verkligen hänt någonting. Han ses som en mer normal politisk karaktär, men det är inte helt nytt utan det har han gjort ganska länge, säger Demoskops opinionschef Johan Martinsson till SvD.

Krympt 25 procentenheter på mindre än 2,5 år

I augusti 2023 var skillnaden dem emellan 28 procentenheter. Då låg Magdalena Andersson på 59 procent och Jimmie Åkesson på 31 procent.

Två år senare, augusti 2025, var skillnaden 9 procentenheter. Avståndet har fortsatt att krympa och har sedan dess alltså minskat med 6 procentenheter. 

Beskedet innebär att Socialdemokraterna kan behöva fundera över strategin om att förlita sig på Anderssons höga förtroendesiffror, enligt Johan Martinsson

Om Åkesson blir mer populär och har högre förtroendenivå än Andersson, eller att det blir jämnare, då fungerar antagligen en sådan strategi sämre – att ta det ganska lugnt och visa upp Magdalena Andersson.

Rekordlågt för Mohamsson

Ett annat rekord i dagens mätning står Liberalernas partiledare Simona Mohamsson för. Det handlar dock om ett bottenrekord – andelen som säger sig ha mycket stort eller ganska stort förtroende för L-ledaren ligger på rekordlåga 6 procent. 

Beskedet kommer bara några dagar efter att Liberalerna tangerat en historisk låg opinionssiffra på 2,0 procent.

Antagligen är det snarare Liberalernas politik och politiska position som spökar i grunden. Det handlar troligen inte alls om henne som person, utan mer om partiet, och möjligen att hon inte har lyckats förändra partiet eller dess position på ett sätt som inger mer förtroende, säger Johan Martinsson till Aftonbladet.

LÄS MER: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Hela mätningen

Andelen visar hur många som säger att de har ganska eller mycket stort förtroende för partiledaren. I parantes anges förändringen jämfört med för en månad sedan.

🔴Magdalena Andersson               45           +/-0
🔵Jimmie Åkesson                             42           +1,0
🔵Ulf Kristersson                               38            -1,0
🔵Ebba Busch                                      38            +2,0
🟢Amanda Lind                                   24            +3,0
🔴Nooshi Dadgostar                        18            -1,0
🟢Daniel Helldén                               14            +1,0
🟢Elisabeth Thand Ringqvist       10            +/-0
🔵Simona Mohamsson                     6             +/-0
 
 
Källa: Demoskop
 
 
Foto: Ninni Andersson/Regerinskanliet
Text: Redaktionen

Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen