Nättroll släng er i väggen – Hela 88 % säger ja till vaccinering

2021 05 28

I sociala medier ser det ut som att många inte vill ta vaccinet men i verkligheten är svenska folket mycket positiva till att vaccinera sig.

Det visar statistik från Folkhälsomyndigheten som konstaterar att 88 % av Sveriges vuxna befolkning svarar att de helt säkert eller troligen kommer att tacka ja till ett erbjudande om vaccinering mot covid-19. Och dessutom kommer hela 97 % av de om fått dos 1 även att ta dos 2 och ytterligare 3 % svarade att de troligen kommer att ta dos 2. Undersökningen gjordes 26 april – 5 maj

̶  Det är förstås väldigt glädjande att se att den stora vaccinationsviljan håller i sig över alla åldersgrupperna och att regionerna har lyckats nå ut med information i samband med vaccinerbjudandet, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

ANALYS

I sociala medier breder de så kallade antivaxxarna ut sig och försöker med lögner och bluff övertala folk att inte vaccinera sig. Som vanligt i sociala medier så framstår dessa personer som så många fler än de är i verkligheten när de i sin iver försöker tuta i folk att vetenskapen har fel men att de minsann har hittat jättebra länkar på YouTube eller andra fiffel och bågkällor som vet så mycket bättre.

Därför känns det bra att verkligheten är så mycket bättre än så – nästan 90 % av Sveriges vuxna säger ja till att vaccinera sig. Och ytterligare en andel, kanske 5-6 % av de som inte svarade ja lär också vaccinera sig. Och dessutom kommer det att införas vaccinpass vilket gör att det kan bli svårt att resa utomlands med mera om man inte har vaccinerat sig eftersom hela världen vill rädda liv och stoppa pandemin. Och då lär ytterligare några % vaccinera sig.

Sen kan det även finnas några få som av olika medicinska skäl eller dylikt kanske inte kan vaccinera sig med en gång men det är inte den gruppen som avses naturligtvis utan den gruppen finns det förstås förståelse för.

[yop_poll id="117"]

Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen