Blir vansinnig – på grund av bensinförslag

2022 10 31

Regeringspartierna och SD:s bränslepolitik får miljöforskaren Mikael Karlsson att gå i taket.

Regeringen och Sverigedemokraterna har under valrörelsen och i samband med att de presenterade den kommande mandatperiodens politik inte gjort någon hemlighet av att man vill sänka priset på drivmedel, både bensin och diesel.

Bland annat vill man man att reduktionsplikten sänks och att reseavdraget behålls.

– Bensin och dieselskatt är ett förslag i en kombination av åtgärder. 6,7 miljarder kronor satsar vi på att sänka skatten redan nu till årsskiftet, poängterade SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt för Sveriges television i torsdags.

Det har fått Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid KTH och universitetslektor i klimatledarskap vid Uppsala universitet, att reagera kraftfullt i både svenska och internationella medier.

– Det är så extremt dåligt, jag vet inte om det går att vara så dålig, framhåller han till Aftonbladet.

Docenten är kritisk mot alla delar i regeringens och samarbetspartiernas nya bränslepolitik.

Dålig politik för klimatet

– Ur ett klimatperspektiv är det onekligen dåligt, yttrar han till tidningen.

Och tillägger:

– Om man gör det billigare att förbränna fossila bränslen ökar utsläppen vilket går stick i stäv med klimatmålen.

Lägg till det borttagandet av miljödepartementet och Mikael Karlsson skräder inte orden:

– Det är på miljöområdet ungefär lika allvarligt som om man på försvarsområdet skulle lägga ned försvarsdepartementet, påpekade han i en intervju med SR nyligen.

Det är alltså inte bara svenska medier som uppmärksammats Sveriges nya politik. När det stod klart vilken klimat- och energipolitik den nytillträdda regeringen skulle driva hörde flera medier höra av sig till Mikael Karlsson, däribland Bloomberg, New York Times och Le Monde.

En sida av drygt 60

I den senare konstateras att i samarbetsavtalet mellan M, SD, L och KD ägnas klimatfrågan en sida av de dryga 60 som avtalet utgör.

–  Och då är det reducerat till frågan om energi, som i sig reduceras till kärnkraftsfrågan, framhåller Karin Bäckstrand, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet och tidigare ledamot i Klimatpolitiska rådet, för den franska tidningen.

Enligt Oscar Sjöstedt (SD) kommer klimatsatsningar att göras:

– Vi kommer att återkomma till det, men det finns väldigt mycket spännande ny teknik. Det finns också saker att göra på infrastruktursidan, påpekade han för SVT i torsdagens intervju.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


Swedbank förutspår tung konkurs i Sverige – storbanken rasande

2025 06 25

Det välkända matbolaget Mathem är i akut kris.

Ehandelsjätten, vars affärsidé är att leverera matkassen direkt till dörren, har sedan i höstas befunnit sig i rekonstruktion.

På fredag ska bolagets framtid avgöras i Stockholms tingsrätt.

Men kort inför ödesdagen har Mathem hamnat i storbråk med fordringsägaren Swedbank, som med dunder och brak går emot krisbolagets rekonstruktionsplan.

Skälet är att 47,9 miljoner kronor av de totalt 68,4 miljonerna i bankens fordran på matjätten klassats som “oprioriterade”, rapporterar Dagligvarunytt.

Om Mathems plan spricker och bolaget går i konkurs skulle det med andra ord innebära att Swedbank kan riskera att förlora en ansenlig summa pengar.

Prognosen: "Konkurs"

Storbanken har nu med kraft opponerat sig mot Mathems plan och menar att den föreslagna skulduppgörelsen bryter mot lagen.

I en över 30 sidor lång skrivelse till Stockholms tingsrätt uttrycker Swedbank sitt missnöje.

(...) Dessa står i strid med lagen om företagsrekonstruktion och innebär ett otillbörligt åsidosättande av bankens rätt och dessutom av prioritetsordningen, framhäver bankens jurister enligt tidningen.

Swedbank understryker i samma skrivelse att prognosen för Mathem “i dagsläget är konkurs”.

"Oklart vad de vill"

Båda parter svingar åt varandra i det laddade bråket.

Mathems förhoppning är att planen ska gå i lås på fredag och att krisen därmed ska vara över. Enligt bolagets rekonstruktör Lars-Henrik Andersson är det “lite oklart” vad Swedbanks syfte med att säga nej till planen egentligen är.

Vi vet inte om de är ute efter att stoppa planen och vill att Mathem ska gå i konkurs, eller om de bara vill göra en markering, säger han till Breakit.

LÄS MER: Tungt besked för alla som behöver kontanter

"Hoppas de tänker på jobben"

Enligt Lars-Henrik Andersson bottnar tvisten framför allt i huruvida Swedbanks fordringar på Mathem ska ligga utanför rekonstruktionen. Om så blir fallet skulle Swedbank få ut full betalning.

– De får välja vilken agenda de har. Jag hoppas att de tänker på alla arbetstillfällen och annat som berörs här, säger rekonstruktören.

Swedbank har inte velat kommentera bråket utöver det som skickats till tingsrätten.

– På grund av banksekretess har vi inte möjlighet att kommentera enskilda kunder eller ens bekräfta/dementera vilka som är kunder hos Swedbank, framhåller banken till Dagligvarunytt.

Mathem kapade förra året 500 tjänster och stängde lager i både Malmö och Göteborg.

Om förhandlingarna på fredag brakar samman har dock Mathem möjlighet att förlänga rekonstruktionen ytterligare en gång. Då blir nästa deadline i mitten av september.

LÄS MER: Dyster konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Drog in över en miljard dollar – har nu kommit till Netflix

2025 06 25

En av de stora actionfilmerna från 2017 har nu landat på Netflix.

Det rör sig om den åttonde upplagan av filmserien “The Fast and the Furious”.

The Fast and the Furious 8 – också känd som The Fate of the Furious – drog in över en miljard dollar globalt.

Nu har filmen landat på Netflix.

Över en miljard dollar

Den åttonde delen av ”The Fast and the Furious”-serien drog in 192,7 miljoner dollar på hemmaplan och häpnadsväckande 867,6 miljoner dollar internationellt på bara två veckor.

Filmen anslöt då till ”Avatar”, ”Star Wars: The Force Awakens”, ’Titanic’, ”Jurassic World” och föregångaren till ”Furious 7”, i klubben av filmer som har dragit in över 1 miljard dollar globalt.

Det rapporterar CBR och Deadline.

Det är The Fate of the Furious

I filmen får Vin Diesel sällskap av en återkommande stjärnspäckad rollista som inkluderar Dwayne Johnson, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Chris ”Ludacris” Bridges, Nathalie Emmanuel, Elsa Pataky och Kurt Russell.

– Nu när Dom och Letty är på smekmånad och Brian och Mia har dragit sig tillbaka från spelet – och resten av besättningen har frikänts – har det globetrottande teamet hittat en till synes normal tillvaro, förklarar Universal om filmen.

– Men när en mystisk kvinna förför Dom in i en kriminell värld som han inte verkar kunna fly från och ett svek mot hans närmaste, kommer de att ställas inför prövningar som kommer att sätta dem på prov som aldrig förr.

“För stor för att misslyckas”

Fast and Furious-serien har fått en stor internationell publik.

Serien har till och med blivit för stor för att misslyckas.

Det hävdar Roger Eberts recensent Brian Tallerico.

“Oavsett recensioner”

Tallerico skriver att “det finns stora filmserier och så finns det ”The Fast and the Furious”-filmer”

– Oavsett recensioner är den här serien för stor för att misslyckas. Den kommer att finnas kvar under en mycket lång tid, skriver han.

Läs mer: Jättefiasko för påkostade filmen – “Värsta i modern historia”

Foto: Boliviainteligente

Text: Redaktionen