Kronfågels chef får sparken

2021 05 31

Skandalföretaget Kronfågel ägs av Scandi Standard och nu får vd:n kicken. Men det räcker sannolikt inte för att botgöra alla Kronfågels synder i allmänhetens ögon.

Koncernen Scandi Standard, som grundades 2013 men har rötter från 1950 och som är Nordens och Irlands ledande kycklingproducent med 3 000 anställda och som äger Kronfågel, sparkar nu sin egen vd.

– Jag vill tacka Leif Bergvall Hansen för hans viktiga bidrag till Scandi Standard de senaste åtta åren. Vi har kommit fram till att det är rätt läge för en förändring i syfte att tillföra ny energi och nya perspektiv till den fortsatta utvecklingen av Scandi Standard. Leif lämnar ett bolag som är robust och som har potential för fortsatt tillväxt och står på en stadig grund för långsiktig lönsamhet, säger Johan Bygge, styrelseordförande i ett pressmeddelande.

ANALYS

Att sparka vd:n är absolut inte tillräckligt för Kronfågel som gång efter gång brutit mot regelverket och behandlat kycklingar förfärligt illa, om man ska återfå konsumenternas förtroende enligt min bedömning. Kycklingar som skållas levande, kycklingar som kvävs till döds, smutsigt kött och smittoutbrott är bara några av alla hemskheter som ägt rum vid skandalbolaget Kronfågel de senaste åren och kommun efter kommun har sågat företagets dåliga beteende och sagt nej till att köpa in produkter från Kronfågel framöver.

Att sparka vd:n är dock långt ifrån tillräckligt. När det sker så här mycket vid ett företag så handlar det om omfattande problem som går mycket längre än en enskild person. Det behövs sannolikt en helt annan företagskultur och inställning än tidigare och man ser även hur styrelseordföranden uttrycker sig i pressmeddelandet.

– Vill tacka för viktiga bidrag

– Fortsatt tillväxt och långsiktig lönsamhet

Att istället berätta om hur svenska folket rasar mot Kronfågels hemska agerande och att man hädanefter lovar att göra allt för att upphöra med att skålla kycklingar levande är nog det minsta som krävs för att återfå förtroendet.
Att polera på ytan räcker inte utan det krävs betydligt större insatser än så för att allmänheten ska tro att företaget menar allvar.

[yop_poll id="125"]

UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen