JUST NU: Kraftig förändring för svenska hushåll inför julhandeln

2022 11 30

Julen närmar sig i rask takt.

I takt med att julfirandet nalkas ökar även svenskarnas konsumtion. Julklappar ska handlas och mat ska stå på bordet när gästerna anländer den 24 december.

Men i år kan julhandeln bli mindre än vanligt.

Det indikerar den senaste statistiken från Medlingsinstitutets bearbetning av konjunkturlönestatistikens utfall.

Enligt preliminär statistik ökade lönerna i september med 2,6 procent.

Samtidigt minskade reallönen – lön uttryckt i den mängd varor och tjänster man kan köpa för den, justerat för inflation – med 6,9 procent.

Räknas effekterna av boräntekostnader in, minskade reallönen med hela åtta procent.

Det innebär i korthet att de svenska hushållens köpkraft inför julfirandet är betydligt svagare.

– Lönerna har inte följt med priserna uppåt, säger Medlingsinstitutets makroekonom Petter Hällberg.

Han tillägger:

– Köpkraften fortsätter att försämras så länge inflationen har den snabba uppgång som vi sett en tid nu. Varken i Sverige eller i andra jämförbara länder har lönerna utvecklats i takt med priserna, säger Petter Hällberg.

Trenden fortsätter 

Löneökningstakten för september följer samma trend som föregående månader.  

– Sedan vårens lokala löneförhandlingar har löneökningstakten under april till september legat nära genomsnittet för dessa månader, som uppgår till 2,9 procent. Fram till våren 2023 är det nu främst rekrytering och andra personaländringar som påverkar den sammanlagda löneökningstakten. Att döma av septemberutfallet verkar inte den utbredda personalbristen ha påverkat löneökningstakten, säger Petter Hällberg.

Dyrt med julmat i år

Svenskarnas köpkraft minskar. Samtidigt stiger inflationen.

Statistiska Centralbyrån, SCB, flaggar för att inköpet av årets julmat kan bli en extra dyr historia för hushållen.

–  Mycket på det julbord vi har satt ihop har under 2022 ökat mer i pris än den generella prisutvecklingen för livsmedel, som i sin tur utvecklats snabbare än inflationen, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

Han tillägger:

– Apelsiner, gravad och rökt lax samt sill är de produkter som stigit mest i pris. Apelsiner har blivit nästan dubbelt så dyra under året.

Priserna på gravad och rökt lax har sedan december 2021 stigit med 35,5 procent medan priset på sillkonserver stigit med 28,7 procent, uppger SCB.

Men samtliga varor har inte skjutit i höjden i samma utsträckning. 

– Det som stigit minst i pris är choklad, nötter och torkad frukt och griskött, säger Carl Mårtensson.

Prisutvecklingen för julmaten

Produktgrupp Prisförändring (%)
Apelsiner 97,8
Gravad/rökt laxfisk 35,5
Sillkonserver 28,7
Ägg 24,8
Färsk lax 23,5
Potatis 9,7
Konfektyr (godis) 9,0
Choklad 8,1
Nötter och torkad frukt 7,9
Griskött 7,0
   
Livsmedel 17,0
KPI 9,0

Prisnivån för oktober 2022 jämfört med december 2021

Under 2022 har det generella priset på livsmedel stigit med 17 procent. 

Källa: SCB

Foto: H, Fin

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen