Alkoholkonsumtion i Sverige: Kraftig ökning för en åldersgrupp

2022 12 01

Alkoholkonsumtionen i Sverige har minskat de senaste 15 åren.

Störst är minskningen bland den yngre delen av befolkningen.

Det framgår av en rapport som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) tagit fram på uppdrag av Systembolaget. 

Kraftig ökning för en åldersgrupp

Åldersgruppen 65-84 år sticker dock ut från mängden. 

Alkoholkonsumtionen i gruppen har ökat med 30 procent mellan 2004 och 2021, uppger Systembolaget.

– Vanligtvis sjunker alkoholkonsumtionen med stigande ålder men de som blir äldre idag har med sig en högre alkoholkonsumtion upp i hög ålder än tidigare generationer, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskningsfrågor på Systembolaget

Kroppen är mer känslig

Ökningen är oroande utifrån ett hälsoperspektiv.

Känsligheten för alkohol ökar med stigande ålder. Det hänger bland annat samman med en minskad kroppsvikt och en högre förekomst av sjukdomar med åtföljande medicinering. 

Samtidigt framhåller Systembolaget med hänvisning till granskningen att äldre i dag har bättre  ekonomi och hälsa och lever ett aktivt liv längre.

– Alkohol kan ingå som en del av livsstilen, framhåller myndigheten.

Konferens med fokus på äldre

I dag, den 30 november, anordnar Systembolaget tillsammans med Länsstyrelsen i Jönköping och Region Jönköpings län en konferens för personal inom primärvård, kommunala och regionala verksamheter.

Fokus kommer att riktas mot alkohol och äldre, uppger myndigheten.

– Det är viktigt med insatser som handlar om att äldre får kunskap om att kroppen inte tål samma mängd alkohol som tidigare. Därför genomför vi kunskapshöjande insatser, främst till personer som i sitt yrke möter äldre, inte minst inom primärvården för att de ska kunna föra detta vidare, säger Anna Raninen.

Fakta alkoholkonsumtion 65–84-åringar

Av resultatet av studien framgår det att 65–84 åringar:

- Är alkoholkonsumenter i lika hög grad som övriga befolkningen

- Dricker oftare än befolkningen i stort

- Framför allt dricker vin

- Ökat sin konsumtion med 30% och därmed närmat sig befolkningssnittet

- Dricker mera utspritt över tid (veckans dagar, årets månader)

- Intensivkonsumerar förhållandevis sällan – även om det blivit vanligare

 Källa: Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN)

 

 

Foto: K. Chance

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen