Försäkringskassan har valt bank för utbetalning

2022 12 02

Alla som bor i elområde 3 och 4 och som har Swedbank kan andas ut.

Ni kommer att få pengarna direkt insatta på ert konto, rapporterar Aftonbladet.

Alla andra elkonsumenter i de berörda elområdena kommer att få en avi och behöver därmed gå till sin respektive bank för att få ta del av pengarna.

– Vi har inte använt den här typen av tjänst förut utan det här är ett nytt upplägg som ska göra nu. Eftersom det här ska gå fort så har vi bara kunnat fråga Swedbank och Danske Bank, säger Anders Sims, presstalesperson vid Försäkringskassan, till tidningen.

Fick nobben

Men från Danske Bank blev det nobben. Därmed återstod enbart Swedbank – en bank med 3,7 mijoner privatkunder.

– Där ska vi nu försöka röra oss mot ett avtal. Det är en hel del frågetecken som måste rätas ut. Swedbank behöver veta hur stora volymer det handlar om, hur information och uppgifter ska delas mellan aktörerna. Alltså hur hela modellen och processen ska se ut, säger Anders Sims.

Han tillägger att det är osäkert hur lång tid förhandlingarna med Swedbank tar, men att målbilden med utbetalningar i februari ligger kvar.

Rasade mot kontant utbetalning

Det blev stor uppståndelse under gårdagen när nyhetsbyrån TT gick ut med att många som ska ta del av elstödet skulle göra detta via avier, vilket skulle leda till att mottagarna hade behövt ta emot ersättningen i fysiska kontanter.

Bland annat reagerade S-ledaren Magdalena Anderssons som oroade sig för säkerheten om man ska behöva gå med tusentals kronor i kontanter på stan.

Tillbakavisar kontantmetod

Att svenska elkonsumenter skulle behöva få sin ersättning i fysiska sedlar slogs dock tillbaka kraftigt av socialförsäkringsminister Anna Tenje (M), som pekat på att banken kan överföra pengarna till avimottagarens konto.

– Magdalena Andersson far med osanning när hon i brist på fakta eller med tveksamma avsikter skrämmer upp människor med att de kommer att tvingas ta ut tusentals kronor i kontanter när elsö det kommer i februari, framhäver hon på Instagram.

"Jobbar dygnet runt"

Ministern tillägger:

– Det är ett tufft läge nu och vi är angelägna om att människor får pengarna när de mest behöver dem. Myndigheterna och regeringen ha jobbat och jobbar dygnet runt för att få detta på plats så snabbt som bara är möjligt.

4,4 miljoner hushåll

Elstödet ska betalas ut till 4,4 miljoner hushåll och 600 000 företag i södra Sverige.

Enligt Försäkringskassan pågår ett omfattande arbete för att möjliggöra utbetalning av den ersättning som så många längtar efter.

– Sist men inte minst krävs ett säkerhetsarrangemang och effektiva kontrollsystem som undanröjer risken att pengarna hamnar i fel fickor. Först när dessa bitar faller på plats, kommer vi att kunna säga när vi är redo att betala ut pengarna, säger Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Statsministern slår tillbaka mot Magdalena Andersson

LÄS MER: Anderson: "Ljög svenska folket rakt upp i ansiktet"

Foto: Försäkringskassan

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen